Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cirkulationspump?  (läst 1240 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hellyh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Cirkulationspump?
« skrivet: 01 juni 2021, 11:02:57 »
Hej!

Har Bergvärme Daikin som ca 7 år gammal. Jag har bott i huset ca 2 år.

En fråga om cirkulationspumpen, även sommartid startar den flera gånger i timmen på troligen högsta hastighet. Det viner i rören och elementen för att det går på så hög hastighet. Varför startar den så ofta och även sommartid? även på vintern ger den ett högt sus. När den startar så sjunker trycket ca 0.2 bar och när den stannar stiger trycket igen..


som sagt många frågetecken

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7685
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Cirkulationspump?
« Svar #1 skrivet: 01 juni 2021, 15:00:21 »
Datorn vill troligen veta vilken temperatur det är på vattnet (vilket är en del av ekvationen) så att den kan räkna fram vilket ev värmebehov du har.
Pumphastigheten kanske skulle kunna vara lägre men där vet jag inte varför dom valt att köra på max.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad hellyh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationspump?
« Svar #2 skrivet: 01 juni 2021, 19:42:17 »
Tack för svar.

Finns det något jag kan göra eller testa?

Mvh Rasmus

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4808
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirkulationspump?
« Svar #3 skrivet: 01 juni 2021, 20:41:12 »
Att trycket sjunker är normalt, då sitter manometern på sugsidan av pumpen, skulle den sitta på trycksidan skulle trycket öka. I övrigt kolla temperaturerna vad dom visar vid start/stopp.

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Cirkulationspump?
« Svar #4 skrivet: 10 juni 2021, 23:39:15 »
Det finns ju en mängd inställningar du kan göra. Du kan ställa in vid vilken utomhustemperatur du vill att den ska sluta värma huset. Du kan ju även enkelt slå av husuppvärmningen helt över sommaren, om du trycker på "huset" (knappen längst ner till vänster) så byter (togglar) du mellan husuppvärmning och varmvatten. Du kan då välja att slå på eller stänga av med knappen längst upp till höger, en grön lampa indikerar att funktionen är aktiv.

Sen kan du ju även välja om cirkulationspumpen ska gå kontinuerligt vid uppvärmning eller som den verkar göra nu känna av om det finns värmebehov och köra korta perioder för att se hur varmt vattnet i radiatorerna är. Minns inte vilken meny det är i men kolla instruktionsboken.

Susningarna kan även bero på att du har en äldre mjukvara om du har en av de pumpar som släppte tidigast, jag uppdaterade min och då försvann det beteendet.

Men som sagt läs igenom instruktionen (bäst är installationsmanualen som är mest omfattande) så finns det mycket att ställa om om man vill.
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!