Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Helt grön pÃ¥ detta... hjälp?  (läst 691 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lupinaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Helt grön på detta... hjälp?
« skrivet: 23 maj 2021, 12:38:43 »
Hej!
Noobie incoming... brace yourself...

Vi blev husägare i höstas och bor i en villa frÃ¥n 2011, PEAB som byggt. Vi har en NIBE 750 frÃ¥nluftsvärmepump som sköter värmen inne. Vi har golvvärme pÃ¥ nedre botten och element pÃ¥ övervÃ¥ningen. Golvvärmen har en termostat i varje rum. Jag har försökt bli klok pÃ¥ NIBEs instruktionsbok och tittat pÃ¥ massor med videos där de beskriver hur man ska göra. Men det är svÃ¥rt, vet inte om jag bara dum eller allergisk mot kunskap när det gäller detta...? 

Första frågan:
Har jag förstått det rätt att man ska maxa alla termostater på nedre botten samt vrida upp alla element på övervåningen för att sedan ställa in värmekurvan på NIBEn? Om jag inte förstått detta rätt, kan någon länka en video eller ge lite tips på hur jag ska tänka?

Andra frågan:
Har problem med att kompressorn fÃ¥r hög kondens och stannar. Ibland stÃ¥r det även att den avfrostas...? Vi är ju i maj just nu, är det ens möjligt att det blir frost? Ni förstÃ¥r att jag som nybörjare blir helt ställd. Varmvattnet tar slut vilket inte är sÃ¥ roligt klockan 5 pÃ¥ morgonen. Visst, jag gillar kalla duschar men dÃ¥ ska det vara självvalt, haha! Hur kommer jag till rätta med detta problem? 

Tredje frågan:
Luften tas in via ventiler på bottenvåningen. Finns det någon tumregel för hur man ska tänka med dessa? Öppna helt på sommaren och stängda på vintern eller tvärtom?

Det var allt för nu, hoppas att någon klok och snäll människa här på forumet kan förbarma sig över mig :)

Ha en fortsatt trevlig dag!

MVH
Fredrik

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9752
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Helt grön på detta... hjälp?
« Svar #1 skrivet: 23 maj 2021, 12:47:59 »
Ventilationen ska vara ungefär lika mycket hela året och all luft i huset bytas ut varannan timme enligt Boverkets norm. Friskluftsventilerna ska stå öppna året om. Har man problem med någon vid t.ex. TV-soffan kan någon enstaka ventil regleras ner.

Den modellen F750 arbetar med låg avluftstemperatur och avfrostning kan behövas året runt beroende på vilken värmeeffekt som behövs.

Kolla inställningarna för varmvatten. Finne ekonomi, normal och lyx. Vid lyx används även elpatronen för att garantera att det finns extra gott om varmvatten.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Helt grön på detta... hjälp?
« Svar #2 skrivet: 23 maj 2021, 13:12:09 »
Den kan som sagt behöva avfrosta även så här års, det beror på att den kylen frånluften och även om huset inte behöver värme så kan mycket varmvattenladdning göra att det blir frost i förångaren.

Kurvan kan du ställa in genom att ha termostaterna öppna, risken är att det blir varmt nere då golvvärme oftast är effektivare än radiatorer.
I så fall är det bästa sättet att försöka reglera flödet till golvvärmen på golvvärmeshunten.
Det finns en del trådar om detta, men lägg in en bild på golvvärmecentralen så kan vi kanske guida?
Nibes manual säger inte allt, tyvärr, det finns nog ingen heltäckande manual vad jag vet.

Hög temp på kondensorn blir det t ex om kurvan är för högt ställd och/eller om flödet stryps av termostater.
Man kan få detta larm vid VV-laddningom du ställt den på lyx-läget?
Det finns en varmvattenprioritering i meny 4.9.1
Default är 20/20, detta innebär att om de behöver värma både hus och varmvatten samtidigt så kör den 20 minuter vardera.
Själv kör jag 40 min varmvatten och 20 min husvärmning, nån grad kallare i huset löser man med en tröja, men kallvatten i kranen när man är nyschamponerad i duschen är inte så kul.
Ändrar du prioriteringen så kanske du kan ställa ner VV till normalläget?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!