Hej!
Noobie incoming... brace yourself...
Vi blev husägare i höstas och bor i en villa från 2011, PEAB som byggt. Vi har en NIBE 750 frånluftsvärmepump som sköter värmen inne. Vi har golvvärme på nedre botten och element på övervåningen. Golvvärmen har en termostat i varje rum. Jag har försökt bli klok på NIBEs instruktionsbok och tittat på massor med videos där de beskriver hur man ska göra. Men det är svårt, vet inte om jag bara dum eller allergisk mot kunskap när det gäller detta...?
Första frågan:
Har jag förstått det rätt att man ska maxa alla termostater på nedre botten samt vrida upp alla element på övervåningen för att sedan ställa in värmekurvan på NIBEn? Om jag inte förstått detta rätt, kan någon länka en video eller ge lite tips på hur jag ska tänka?
Andra frågan:
Har problem med att kompressorn får hög kondens och stannar. Ibland står det även att den avfrostas...? Vi är ju i maj just nu, är det ens möjligt att det blir frost? Ni förstår att jag som nybörjare blir helt ställd. Varmvattnet tar slut vilket inte är så roligt klockan 5 på morgonen. Visst, jag gillar kalla duschar men då ska det vara självvalt, haha! Hur kommer jag till rätta med detta problem?
Tredje frågan:
Luften tas in via ventiler på bottenvåningen. Finns det någon tumregel för hur man ska tänka med dessa? Öppna helt på sommaren och stängda på vintern eller tvärtom?
Det var allt för nu, hoppas att någon klok och snäll människa här på forumet kan förbarma sig över mig
Ha en fortsatt trevlig dag!
MVH
Fredrik