0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har funderat en del o skystar har sina fördela men placeringsmöjligheten i ett litet rum är ganska obefintlig. Enheten kommer att behövas placeras i mitten av rummet. Det som inte tilltalar är att man också får den kalla luften utskickad från mitten och troligen i nacken om man vistas i rummet. Nu går det att justera luftriktningen men man vill inte hålla på och justera det beroende var man sitter i rummet. Ni som kör skystar får gärna kommentera hur ni upplever kalldrag från dessa.Sen måste man ha en kondenspump till en skystar och de ska visst låte lite vilket kan vara tråkigt om man vill sova.Det var anledningarna till att jag började att fundera på att sätta en carisma vid fönstret så man får den kalla luften upp mot fönstret där det blir varmast(söderläge) och på så vis minska kall luft i nacken. Lite fundersam om carisman kommer att kunna kyla i taket om man kör lite försiktigare med fläkten. Det problemet slipper man med en skystar som sitter där luften är som varmast.För alternativ skystar eller carisma finns hyfsade plug and play lösningar där man köper en hel lösning med all styrning inbakad.Men för alternativet med en kanalkylare på vinden har jag inte hittat några färdiga lösningar. Känns som man får plocka ihop kylare, fläkt, ventil, styr som lösa delar. Denna lösning tilltalar mig egentligen mer då jag har lämpligt utrymme på vinden där man kan dra rör och montera utrustning så det blir mer lättåtkomligt. Sen kan man styra var luften kommer in och var den sugs ut. Här borde man eventuellt också kunna skicka den kalla luften mot fönstret. Någon som kör kanalkylare individuellt för ett rum? Vilka prylar i så fall?En fördel som jag har är att jag enkelt kan ställa vattentemperaturen då kylan produceras av en luft/vattenpump. Går att ställa upp temperaturen om man tycker att det blir för mycket kalldrag.Rummen kommer att ha golvvärme så en carisma konkurrerar inte mot någon anna radiator.
Har inte kommit så mycket längre med den planerade individuella kylan.Angående alternativet med två små luftdon, kanalkylare och kanalfläkt.Vilka luftflöden skulle en sådan lösning klara utan att det brusar allt för mycket?Lite lockad av alternativet men tror det blir problem med luftflödet.Rummen är dock endast 10-15m3.