Hej,
Jag håller på att konvertera från självdrag till FTX och kommer passa på att sätta ett kylbatteri på kanalen. Jag är fullt med på att det blir en begränsad effekt och inte jämförbart effektmässigt med en konvektor men några grader svalare i kombination med lägre luftfuktighet gör att jag tycker det är värt oavsett.
Det blir en klassisk lösning där jag kopplar på brineslingan från bergvärmen och leder upp på vinden. Steg för steg har jag fått grepp om vad som behöver göras men det jag inte riktigt får kläm på är dimensionering av cirkulationspump samt rör och hoppas nu att det finns någon klokare person här
Utifrån datablad får jag följande uppgifter:
Kylbatteri CWK 160-3-2,5
Vattenflöde max 0,08 l/s
Tryckfall vatten max 32
10 mm röranslutningar till batteriet
Kvs 0,4
1/2" trevägsventil
Ca 12 meter rör från brineslingan i källare till batteriet på vind enkel väg, så säg 25m tur och retur för enkelhetens skull.
Hoppas jag fått med allt relevant
Jag har funderat över två alternativ, dels att dimensionera för att klara ovan alternativt att överdimensionera rördragning och pump för att kunna ansluta en konvektor i senare skede.
Skulle vara väldigt tacksam om jag kunde få input på vilka rördimensioner som krävs för respektive alternativ samt även cirkulationspump så jag kan se på merkostnaden för att överdimensionera nu. Det är inga problem att dra fram nya/större rör i ett senare skede så framtidssäkring behöver prompt inte ske nu, men är kostnaden försumbar kan det såklart vara intressant.
Tack på förhand!