0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Jag har ett välisolerat hus från mitten på 90-talet på ca 100 kvm som jag funderar på om jag ska investera i en luft luft värmepump till. Huset värms med direktverkande el med en frånluftsvärmepump som värmer varmvattnet. Jag har en årsförbrukning på ca 14 000kWh (totalt) vilket inkluderar underhållsvärmt garage (el) samt avfuktare i krypgrunden osv. så det känns som att den rena elkostnaden för uppvärmningen i huset inte är så där jättestor, men tror ni ändå att en värmepump kan löna sig?Jag har i så fall tänkt att sätta den ovanför ytterdörren vilket känns som den bästa placeringen i huset (bortsätt från vardagsrummsväggen men där vill jag inte ha den). Här är det bara ca 31 cm till taket så jag funderar på en pump som är max 25cm i höjd, te.x Bosch Climate 8100i.En annan tanke jag har är att installera el-golvvärme i vardagsrum/kök i framtiden för komforten skull, skulle det dra ner lönsamheten på en evt. värmepump?Tack i förväg!
med tanke på ditt förslag på placering i den planlösningen så kommer den inte kunna värma hela huset dvs din besparing kommer att bli försumbar. golvvärme i sig är mer lönsamt i sig än direktverkande radiatorer om den dimensioneras rätt, och självklart kommer direktel jmf med värmepump vara dyrare. mycket vanligt i hus idag att man bara har golvvärme dels för komforten men även att det blir mer lättstädat och en luft vatten värmepump går som bäst vid golvvärmetemperaturer.
Finns det någon alternativ placering som skulle kunna ge lönsamhet?
i största rummet men där vill du inte ha den då hade ju den täckt 50% av ytan riktigt bra.kanske 10000kwh är din elvärme idag?50% blir 5000.-värmepumpen minst 50% tilldvs besparing på minst 2.500.- /år (beroende på elavtal)installation av en kvalitetspump max 25Tkr så du har väl break-even på mindre än 10-år.
Okej, jag tänkte att om den är i hallen så är det öppet rakt fram in i det stora rummet men värmen kankse inte sprider sig så bra där?Jag vill helst undvika en pump i vardagsrummet för ljudet och så och är det knappt att det lönar sig på 10 år så känns det inte som att det är värt det för mig.Stort tack för era svar!