Vi (2 vuxna + 1 barn + 1 tillökning inom kort) bor i en 1,5-plansvilla på 160 kvm i Malmö, byggd 1977, med vattenburen värme (radiatorer). Uppvärming och varmvatten (med hjälp av en 13 år gammal CTC EcoEl-elpanna) ligger på ca 13000 kWh/år (hushållsel ej inräknad förstås). Jag funderar på att skaffa luft-vattenvärmepump och har fått två offerter, båda på ca 100000 kr efter ROT:
IVT AirX 407/AirModule E9
Nibe F2040-6/VVM 320
Dessa är ju ganska likvärdiga. Finns det några fördelar/nackdelar med respektive variant? Nuvarande elpanna har ju några år kvar, så egentligen hade jag velat docka en (billigare) LVVP men det blir nog knepigt att få den och pannan att samarbeta. Angående dimensionering av värmepump: räcker effekten (IVT nominell 7kW, Nibe 6kW)? Räknar man enbart på kvm blir rekommendationen oftast minst 8kW. Men det måste vara mer korrekt att räkna på årsförbrukningen? Och ännu bättre att även ta i beaktning effektbehovet vid det tillfälle man förbrukar som mest, eller har jag fått detta om bakfoten? Januari 2021 förbrukade vi 2535 kWh.
Oskar