Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Sätta låg temperatur på NIBE 1215?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Sätta låg temperatur på NIBE 1215? (läst 919 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
tubetvr
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 18
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
tubetvr
«
skrivet:
08 maj 2021, 17:35:06 »
Citera
Hej,
jag har en gammal 1215-7 i vår villa som fortfarande fungerar bra, kompressorn byttes 2010. Vi är nu pensionärer och har också en lägenhet i ett annat varmare land där vi planerar att spendera längre tid, (3 - 6 månader) under vintern. För att spara energi , (och pengar!) för villan i Sverige tänkte jag att man kunde sänka inomhustemperaturen till tex 10 grader, det bör säkerställa att man inte får fuktskador och samtidigt sänka energiförbrukningen markant.
Frågan är vilka inställningar man bör använda, jag har en inomhusgivare som jag kan ställa ner men hur bör jag ställa in värmepumpen annars?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10192
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Sätta låg temperatur på NIBE 1215?
«
Svar #1 skrivet:
08 maj 2021, 17:48:22 »
Citera
Om det är permanenthus som ska stå obebott brukar försäkringsbolagen rekommendera 15 °C men inte lägre. Då finns det viss marginal om det t.ex. blir ett längre strömavbrott. Någon person (t.ex. granne) bör ha nycklar och kunna se till huset ett par ggr per månad. Jag skulle också sätta in ett bra larm med kamera och temperaturgivare för driftlarm.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
tubetvr
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 18
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
tubetvr
«
Svar #2 skrivet:
08 maj 2021, 17:57:26 »
Citera
Hej,
tack för bra info, 15 grader fungerar säkert bra, energiförbrukningen bör gå ner kraftigt ändå eftersom vi inte kommer att använda något varmvatten när vi är borta. Bra synpunkter om larm och tillsyn, vi har redan larm med kameror och temperaturgivare och släktingar som kan se till huset då och då.
Hur ställer man ner tempeaturen till 15 grader? och kan man stänga av varmvatten uppvärmning?
Loggat
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Västra Götaland
Antal inlägg: 3975
Karma +3/-0
HBerggren
«
Svar #3 skrivet:
08 maj 2021, 18:04:59 »
Citera
Sänk ratten på framsidan 3 enheter utifrån nuvarande värde och ställ rumsgivaren på önskad inomhustemperatur. Allt som ska behövas.
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29866
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #4 skrivet:
09 maj 2021, 06:09:31 »
Citera
Min erfarenhet från fritidshuset är att man måste vrida ner ratten minst lika många grader som man vill ha kallare inne.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Rdx
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 3458
Karma +4/-7
Rdx
«
Svar #5 skrivet:
09 maj 2021, 07:02:31 »
Citera
Den där rekommendationen om minst 15 grader inomhus låter som Länsförsäkringar och inte något som andra försäkringsbolag generellt har som regel. Men försäkringsbolag har ofta krav på t.ex. frysskydda stående vatten, tömma ledningar/behållare och att ha tillräckligt varmt inomhus. Under dessa förutsättningar så fryser naturligtvis inget, så i princip har de friskrivit sig från frysskador och man blir utlämnad åt försäkringsbolagets bedömning.
Jag har en sommarstuga som jag försöker ha ca 11 grader i. Det är en stor skillnad (i alla fall i Gbg området) i energiåtgång mellan 11 och 15 grader och som sagt så är du ändå utlämnad åt försäkringsbolagets välvilja även om du har 15 inomhus.
För att komma ner till 11 (eller 15) grader så ställer jag ner inomhusgivaren. Den får ställas rejäält under måltemperaturen om man normalt har runt 21 grader. Jag kan kolla senare,, men tror jag ställer vpn på runt 7 grader för att komma ner till 11. Det beror nog också på vilken multiplikator du harställt in på inomhusgivaren. Kan kolla senare vad jag kör med för 11 grader.
Då du planerar att vara borta länge skulle jag rekommendera att man köper några el-element som man ställer på väl valda ställen i huset med avseende värmespridning brand och frysrisk och ställer in dem på en temperatur klart under den man normalt har satt ner till. Då hoppar elvärmen igång om vpn strejkar (t.ex. brännt av en säkring). Se till att du använder lite olika faser för el-elementen.
Om du har någon som lätt kan ta sig till huset om det skulle behövas, så kan du ersätta el-element backupen med bra temperatur/vp övervakning/larm.
Om spillvärmen från vp står i uppvärmt utrymme så tjänar du inte så mycket på att stänga av vv.
Loggat
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx. Södra Bohuslän.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1347
dolda: 0
användare: 20
Användare online
:
macman
TS Comfort AB
rikardagren
berkan
Smurfen.
AdamHagberg
ing
Zyberdude
AÖd
jälldorf
Raecer
Nocoll1948
Börje__
Josth
BiggerDigger
Classe57
DonPablo
Hres
HBerggren
Scoop
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info