0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är inte helt bra att du slår till kompressorn med så kort tid mellan uppstart. Problemet är dock nämnvärt när den nått fullt tryck, då vill man gärna invänta tryckutjämning först. Men startar den direkt (inte låser sig) så är ingen skada skedd.Följ alla kylkretsrör och se om du ser spår av olja från läckage. Trycket i KB eller VB har inte ökat?
Givare är inte nödvändigt så länge allt funkar, så inget fel med det. En kyltekniker har egna portabla givare för temperaturer och tryck.Kompressorn ser inte så gammal ut, så länge du inte har elfel (proppar som går) så tycker jag du ska fortsätta köra den värmepumpen. Får du problem mitt i en säsong så finns förmodligen fullgott elstöd. Spana på vad man vill köpa tycker jag är enda rimliga förberedelsen. Onödig oro är.. just onödigt.Normalt sett så är kyltekniker nästa steg, för att reda ut om det är sant lågtrycksfel eller inte.Det är därför jag vill att du ska följa rören, komponenter och uttag för att se om det läcker gas, då blir det små oljefläckar. Alternativt spraya såpvatten. Om värmeväxlarna läcker internt är det du inte kan se. Men bör märkts.Du har turen att du har ett synglas i systemet. Senast 5 minuter gångtid så bör de ha klarnat upp. Det är ett mått på om kylkretsen fungerar ungefär som den ska. Ser det ut som ett vattenfall så är det förmodligen gasläckage. Säg att pumpen är från 98 när du ringer, då hör du ganska snabbt om de är intresserade eller inte.Skrattar de åt pumpen, ja då är det bättre att ringa nästa tekniker.Rörmockare kan inte hjälpa dig på annat sätt än sälja nytt.
Tusen tack för hjälpen. Jag fick lite tips på kylteknik i närheten ifrån VVSaren som hjälpte med avluftningen. Så jag få ta hit en sån nån dag.Men är inte kompressorn ifrån 98 tror du? Eller misstänker du att nån tidigare ägare har bytt den? Vi har bara bott här i 6år. Å ingen nämnde nått om ett byte när vi köpte.Jag ska ta ett kik ikväll om jag hittar nå oljefläckar.Tack igen
Så länge gas finns kvar, inte läcker och kompressorn är mekaniskt och elektriskt hel så bör den pumpen fortsätta hållas vid liv. Då är det inga kostsamma fel, mja sanning med modifikation.Jag har ingen koll, men LP ska förmodligen vara på 0-10 psi, troligen 0 psi. Lägre värde gör att den tillåter mer fel.Högtryck borde du kunna sätta på runt 400-450 psi. Högre värde är mer förlåtande mot att den inte stannat så fort du slår på den. Stänger den av vid varmvattenproduktion är värdet för lågt.Diff är nog lagom med 15-25 psi. För lågt så blir den på och av hela tiden, speciellt om primära gränsvärdet är felaktigt.Kanske står i manualen vad rätt värden är. Problemet är att de kontrollerna är kända i hårt klimat för att vara ganska oprecis, även börja läcka inuti bakom kåpan i underkant där mätröret går in. Om jag inte blandar ihop den med annan modell. Se så de små rören inte har skavmärken mot frontplåt eller botten i pumpen.
Ja det är ingen fara att köra så. Se så synglaset klarnar när kompressorn gått i 5 minuter. Inställningen är rätt safe. Själva tryckvakten har sannolikt även en ganska stor avvikelse från skalan med åren. Jag hade inte varit rädd även om den stod på - i psig, sant värde kanske är positivt med tanke på hur den bryter. Men så länge synglaset är rent så funkar kylkretsen bra och kompressorn blir kyld på rätt sätt.