Hej!
Har en två år gammal Nibe F730 som efter lite initiala inställningar fungerade bra denna vinter. Huset är tvåplans sutteräng (2003) med vattenburen golvvärme uppe (parkett) och nere (betong). Nu i april/maj är det kallt inne (och ute!) och jag har försökt dra upp värmekurvan (12! just nu) men ingenting händer. Bifogar 3 bilder på serviceinfon.
Jag har gjort:
1) Luftat värmepumpen (4 slangarna).
2) Fyllt på trycket till 1+ bar.
3) Rengjort ventilationsfiltret.
4) Rensat lilla filtret under pumpen där det kan komma t.ex. kopparfällning och blockera flödet.
5) Startat om pumpen.
Alla radiatorer på väggarna verkar fungera och alla ventilerna till golvvärmerören ska vara öppna.
Några idéer till vad felet kan vara? Framledningstemperaturen avviker kraftigt från beräknad framledningstemperatur, varför? Om man känner med handen på returröret på bottenvåningen tror jag inte heller det är så pass varmt som anges (28.4C) utan det känns kallt.
Uppdatering: det verkar som att värmebärarpumpshastigheten hade fastnat på 30% (viloläge) och att när jag gjorde steg 1-5 "sparkade" man igång den. Den har varit på 100% i 1h+ nu och framledningstemperaturen stiger konstant