0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ngenic har inte stöd för panasonics luft/vattenvärmepumpar (vilket i sig är märkligt då ngenic ju bara simulerar annan utetemp, som jag förstått det) och värmepumpens styrsystem är minst sagt spartant och saknar dessutom stöd för elprisjustering vilket jag gärna har pga timpris. Men det får ställas mot att pumpen nu verkar arbeta något tokigt mot elpannan.
Jag lägger ned tanken på att koppla på returslingan då. Det verkar annars ha varit en föreslagen väg när man läser runt lite, men det är ju heller inte vad panasonic rekommenderar.
Ordet knäppningsrisk kopplar jag till ljudliga knäppande i element. Om det är vad som avses så spelar ljudet i sig ingen roll då husets entréplan värms upp med ett luftvärmeaggregat. Om orsaken till knäppning även kan ge andra problem behöver jag självklart ta med det i tanken också. Volymen på systemet är ganska stort, det är rör, radiatorer och vattenbatteri fördelade över tre plan (källare, entreplan, vind).
Angående dina ritningar:Cirkulationspump och bypassDet finns faktiskt en extra cirkulationspump i värmesystemet redan, men föregående ägare stängde av den och tipsade om att ha den avstängd då den orsakade problem med värmen. Jag var tvungen att byta innedelens cirkulationspump och det finns risk för att denna är otillräcklig för att klara av husets behov - vatten ska bland annat upp till vinden. Får skumma vidare i det innan något görs.
ElpatronPanasonicens innedel har ju också en eltillsats. Används inte denna snarare än EVCns vid automatiska legionellakörningar samt vid köldknäppar? Får ens EVCns elpatron en funktion?
Väg framåtDet jag känner mest osäkerhet för just nu är regleringen av allt. En passande styrning skulle kontrollera när trevägsventilen ska prioritera värme eller tank och slå om till legionellakörning när det är schemalagt. Finns det sådan lämplig styrenhet eller bör/kan innedelen kunna styra såväl trevägsventil som när legionella körs? Stort tack för din input HBerggren!