Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Fundering kring värden Villa Classic 75  (läst 406 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LinusP12

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fundering kring värden Villa Classic 75
« skrivet: 30 april 2021, 14:25:42 »
Hej!

Jag har några funderingar;
Förra vintern så upplevde vi att det var lite kallt i huset, när vi tog över huset så var det med samma inställningar på pumpen som den äldre damen hade. Jag ändrade värmekurvan från 40 till 46, och vi gick genast från ca 20 C inomhus till 22 C inomhus vid -15gr. Detta resulterade ju så klart i lite högre elräkningar men komforten som detta medför anser vi är värt varenda krona.

Jag har i somras 2020 tömt hela systemet för att byta en termostat samt ventilhuset, då den gamla sprang läck. Är det värt att byta samtliga? Jag upptäckte då att jag har dubbla expansionskärl varav ena bredvid pumpen och ett uppe på vinden (de blindade aldrig det av någon anledning).

Nu tänkte jag dela med mig lite utav förutsättningarna;
Huset: Byggt 1934, 70cm sten samt tilläggs isolerat under träpanel, isolerad vind och 2-glas från 60-talet. Pumpen värmer upp 150m2 boyta och 75m2 biyta (källare) årsförbrukning 11500kw/h totalt två personer i hushållet. De största energibovarna just nu är de gamla fönstren samt ytterdörren, dessa ska bytas.
Pumpen är som sagt en Villa Classic 75 från 2001 med 118 borra, som enl. förra ägaren har gått klockrent utan handpåläggning. Jag har hört att det är dumt att byta en fungerande pump? När denna brakar samman så tänkte jag köpa en inverter typ Calibra som kan använda befintligt hål? För att ev. komplettera med ny borra ifall mitt befintliga är för grunt.

Värden kopierade från värmepumpens display;
Rumbör 20 C
Integral -0 C minuter
VP 60 C minuter TS 600 C minuter
Framl 39 C (33 C) Retur 33C (50C)
KB från 47 C KB Till 79 C
VV Pressostat 1
Drift VP 19465 h (Pumpen är från 2001 så antar att räkneverket har nollställts under åren)?
Drift TS 4501 H (högt tillskott?)

Till värmekurvan som jag endast ändrat kurvan på och funderar på om det går att optimera ytterligare:
Kurva 46 Rumsänk 2 c
kurva min 10 c kurva max 70 c
kurva 5     0      kurva 0       0
kurva -5    0

Är detta optimalt? Har jag glömt någon för er nödvändig info?
Hur ser min årsförbrukning av el ut? (11500KW/h) Jag kör nu driftläge "bara vp", för att se till vintern 21/22 ifall pumpen klarar att leverera utan TS, är detta dumt? Legionellakörning utan TS?

Många frågor i denna långa text, jag är ej van att skriva på forum.
« Senast ändrad: 30 april 2021, 14:27:49 av LinusP12 »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8695
SV: Fundering kring värden Villa Classic 75
« Svar #1 skrivet: 30 april 2021, 18:35:38 »
Pumpen har gått 85000 timmar, räkneverket börjar om vid noll efter 2^16 = 65536 timmar. Det betyder att pumpen har gått 4250 timmar per år i snitt. Det tyder på en snålt dimensionerad pump men det var en vanlig dimensionering på den tiden. Detsamma gäller borrhålet, 118 meter borrhål till en pump på 7,5 kW är inte mycket. Idag skulle man borra djupare.

Det positiva med den klena pumpen är att det blir inte många start och stopp vilket gör att den kan hålla länge. Normalt räknar man med en livslängd på 75000 timmar för en kompressor. Jag tycker inte antalet tillsatstimmar är onormalt i förhållande till antalet kompressortimmar per år. Snarare är ca 200 timmar per år lågt men det kan bero på det lokala klimatet. Det står inte var huset ligger men ligger det i Mälardalen bör pumpen klara att värma huset ner till ett par minusgrader utan tillsatsel. Det ska till en varm vinter typ 2007/2008 för att det ska gå att köra en vinter utan tillsatsel i synnerhet som det är högre inomhustemperatur nu. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad LinusP12

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fundering kring värden Villa Classic 75
« Svar #2 skrivet: 30 april 2021, 21:10:53 »
Pumpen har gått 85000 timmar, räkneverket börjar om vid noll efter 2^16 = 65536 timmar. Det betyder att pumpen har gått 4250 timmar per år i snitt. Det tyder på en snålt dimensionerad pump men det var en vanlig dimensionering på den tiden. Detsamma gäller borrhålet, 118 meter borrhål till en pump på 7,5 kW är inte mycket. Idag skulle man borra djupare.

Det positiva med den klena pumpen är att det blir inte många start och stopp vilket gör att den kan hålla länge. Normalt räknar man med en livslängd på 75000 timmar för en kompressor. Jag tycker inte antalet tillsatstimmar är onormalt i förhållande till antalet kompressortimmar per år. Snarare är ca 200 timmar per år lågt men det kan bero på det lokala klimatet. Det står inte var huset ligger men ligger det i Mälardalen bör pumpen klara att värma huset ner till ett par minusgrader utan tillsatsel. Det ska till en varm vinter typ 2007/2008 för att det ska gå att köra en vinter utan tillsatsel i synnerhet som det är högre inomhustemperatur nu.
Okej. Om detta är bra, så kanske en Calibra 7.5kw kommer fungera den dagen denna ger upp? :)
Just ja. Huset ligger i Örnsköldsvik. Bör jag ha driftläge auto på vintern? Jag har just nu driftläge bara VP. Hur gör min pump mot legionella då? Kommer jag "tjäna" något på elräkningen varje månad den dagen jag byter till en ny pump?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8695
SV: Fundering kring värden Villa Classic 75
« Svar #3 skrivet: 01 maj 2021, 05:48:14 »
Ligger huset i Örnsköldsvik är dimensioneringen av borrhålet ännu snålare än vad jag trodde. Berget är ju kallare där än längre söderut. 

Vet inte hur pumpen gör med legionellekörningarna i läge bara VP.

Det finns en del pengar att spara på att köra med bara VP i synnerhet på våren när solen börjar värma på dagarna om man kan acceptera att det är lite svalare inomhus på morgonen. Det är lite onödigt att elpatronen går in under natten när solinstrålningen ser till att huset blir varmt under dagen.

Sen bör man kolla hur det blir om kompressorn havererar, om elpatronen då går in och värmer. På min pump är det inte så. Blir det ett haveri i läget enbart VP blir det kallt i huset, vilket inte är så roligt om man skulle vara bortrest när det händer en kall vinter. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 25781
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fundering kring värden Villa Classic 75
« Svar #4 skrivet: 01 maj 2021, 09:20:34 »
Hej!
Byt samtliga gamla ventiler om du ändå tömmer systemet.
Jag har kvar mitt öppna expansionskärl i fritidshuset av 2 skäl, det ena är att vedpannan är kvar som reserv, och det andra att det sitter kvar gamla slottsvred som kan börja läcka.
Jag ville att rörkrökarn skulle byta ut de som var kvar, men han hade inte grejer till detta.
Så tyvärr har jag kvar några slottsvred och vill inte trycksätta systemet för hårt.

KB givarna är trasiga, de visar knasiga värden, jag skulle byta dessa för att ha koll.
Jag tror det är denna men ring och kolla med dom att det blir rätt?
https://jsenergi.com/givare-till-vrmepumpar/thermia-givare/temperaturgivare-retur-brine-thermia.html

Det funkar inte att bränna legionellakusarna utan elpatron, VVB måste upp i minst 60 C och det fixar inte kompressorn.
« Senast ändrad: 01 maj 2021, 09:22:10 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad LinusP12

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fundering kring värden Villa Classic 75
« Svar #5 skrivet: 03 maj 2021, 09:55:28 »
Hej!
Byt samtliga gamla ventiler om du ändå tömmer systemet.
Jag har kvar mitt öppna expansionskärl i fritidshuset av 2 skäl, det ena är att vedpannan är kvar som reserv, och det andra att det sitter kvar gamla slottsvred som kan börja läcka.
Jag ville att rörkrökarn skulle byta ut de som var kvar, men han hade inte grejer till detta.
Så tyvärr har jag kvar några slottsvred och vill inte trycksätta systemet för hårt.

KB givarna är trasiga, de visar knasiga värden, jag skulle byta dessa för att ha koll.
Jag tror det är denna men ring och kolla med dom att det blir rätt?
https://jsenergi.com/givare-till-vrmepumpar/thermia-givare/temperaturgivare-retur-brine-thermia.html

Det funkar inte att bränna legionellakusarna utan elpatron, VVB måste upp i minst 60 C och det fixar inte kompressorn.
Då ska jag byta alla termostater + ventiler! Jag har en gammal radiator som man liksom ser igenom, vad kallas dessa? Den är lite kallare på den undre halvan, kanske ska vara så? Allt är nyluftat och fint, men finns det ingen flödesjustering vid returledningen, så man får högre flöde igenom radiatorn?

Vad förlorar jag på att ha felande givare för KB?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 25781
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fundering kring värden Villa Classic 75
« Svar #6 skrivet: 03 maj 2021, 10:01:13 »
Då ska jag byta alla termostater + ventiler! Jag har en gammal radiator som man liksom ser igenom, vad kallas dessa? Den är lite kallare på den undre halvan, kanske ska vara så? Allt är nyluftat och fint, men finns det ingen flödesjustering vid returledningen, så man får högre flöde igenom radiatorn?

Vad förlorar jag på att ha felande givare för KB?

Man bör byta om man ändå har tömt systemet, annars får man jobba med det man har.
Gamla sektionsradiatorer (som man kan se genom) är ofta bra, och alla radiatorer bör vara lite svalre nertill, om några inte är det så är det dessa som man ska försöka strypa in.
Ofta har man möjlighet att justera på returen, oftast är dessa helt öppna men om de inte är det så öppna mer på sektionsradiatorerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8695
SV: Fundering kring värden Villa Classic 75
« Svar #7 skrivet: 03 maj 2021, 14:22:43 »
Vad förlorar jag på att ha felande givare för KB?

Egentligen ingenting, vad jag vet används inte köldbärartemperaturen för att styra något i en Villa Classic.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 25781
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fundering kring värden Villa Classic 75
« Svar #8 skrivet: 03 maj 2021, 15:25:28 »
Jag vill hålla koll på KB-tempen så att jag vet hur grejerna går.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

* Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?