0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Pumpen har gått 85000 timmar, räkneverket börjar om vid noll efter 2^16 = 65536 timmar. Det betyder att pumpen har gått 4250 timmar per år i snitt. Det tyder på en snålt dimensionerad pump men det var en vanlig dimensionering på den tiden. Detsamma gäller borrhålet, 118 meter borrhål till en pump på 7,5 kW är inte mycket. Idag skulle man borra djupare. Det positiva med den klena pumpen är att det blir inte många start och stopp vilket gör att den kan hålla länge. Normalt räknar man med en livslängd på 75000 timmar för en kompressor. Jag tycker inte antalet tillsatstimmar är onormalt i förhållande till antalet kompressortimmar per år. Snarare är ca 200 timmar per år lågt men det kan bero på det lokala klimatet. Det står inte var huset ligger men ligger det i Mälardalen bör pumpen klara att värma huset ner till ett par minusgrader utan tillsatsel. Det ska till en varm vinter typ 2007/2008 för att det ska gå att köra en vinter utan tillsatsel i synnerhet som det är högre inomhustemperatur nu.
Hej!Byt samtliga gamla ventiler om du ändå tömmer systemet.Jag har kvar mitt öppna expansionskärl i fritidshuset av 2 skäl, det ena är att vedpannan är kvar som reserv, och det andra att det sitter kvar gamla slottsvred som kan börja läcka. Jag ville att rörkrökarn skulle byta ut de som var kvar, men han hade inte grejer till detta.Så tyvärr har jag kvar några slottsvred och vill inte trycksätta systemet för hårt.KB givarna är trasiga, de visar knasiga värden, jag skulle byta dessa för att ha koll.Jag tror det är denna men ring och kolla med dom att det blir rätt?https://jsenergi.com/givare-till-vrmepumpar/thermia-givare/temperaturgivare-retur-brine-thermia.htmlDet funkar inte att bränna legionellakusarna utan elpatron, VVB måste upp i minst 60 C och det fixar inte kompressorn.
Då ska jag byta alla termostater + ventiler! Jag har en gammal radiator som man liksom ser igenom, vad kallas dessa? Den är lite kallare på den undre halvan, kanske ska vara så? Allt är nyluftat och fint, men finns det ingen flödesjustering vid returledningen, så man får högre flöde igenom radiatorn? Vad förlorar jag på att ha felande givare för KB?
Vad förlorar jag på att ha felande givare för KB?