Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvatten till bra cop Ã¥ret runt  (läst 1483 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Varmvatten till bra cop året runt
« skrivet: 28 april 2021, 01:37:25 »
Hej hej!

I en fastighet har jag i dagsläget två trycken villavärmepumpar seriekopplade för varmvattenproduktionen - det fungerar bra med väldigt lite spets. Vp1 stannar vid 50 grader och vp2 spetsar till 55 grader samt underhåller vvc. Har dock en gammal dubbelmantlad 3200 liters beredare i pannrummet som jag vill nyttja. Främst för att kunna nyttja solvärme effektivt. Tänkte koppla den först i serien med befintliga beredare. Värmningen kan ske antingen med en 10kW villavärmepump som i dagsläget endast går mot värme. Eller en 30kW fastighetsvärmepump då jag kom över en 60kW(2x30kW) billigt. Önskar jag gjorde det innan jag skaffat och kopplad in fyra villavärmepumpar...

Tänkte då att värmepumpen skall starta först när utgående vatten från stora beredaren går under lägst inställda starttemperatur. Då kommer större delen av tanken vara helt kall. Så när varmvattenproduktionen startar kommer returen snabbt bli runt 7 grader för att sedan långsamt stiga till 50 grader.

Detta skulle innebära en medeltemp på 29 grader. Det blir ju riktigt bra cop!! Kör jag 10kW pumpen så skulle det också ge en skön gångtid på ca 16 timmar :)
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varmvatten till bra cop året runt
« Svar #1 skrivet: 28 april 2021, 07:03:34 »
Vore det inte ännu bättre om du aldrig värmde högre än 25 grader, eller vad som krävs för att hyresgästerna aldrig skall bli utan varmvatten.
Jag skulle i alla fall jämföra COP på de olika maskinerna som värmer tappvarmvattnet och låta den med bäst COP värme det "varma" vattnet, och den med sämst COP bara värma från låga till medelhöga temperaturer (bara det som krävs för att säkerställa tillräcklig mängd tappvarmvatten - om det finns skillnader i COP.
När husets värmebehov är stort kanske du måste låta den stora tanken värmas mer av "extrapumpen" för att du skall slippa tillskott?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Varmvatten till bra cop året runt
« Svar #2 skrivet: 28 april 2021, 08:07:41 »

Är det slingor för tappvarmvattnet i den 3 200 liter stora beredaren. Om svar nej, får du aldrig drifta den med så låga temperaturer, på grund av legionella.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varmvatten till bra cop året runt
« Svar #3 skrivet: 28 april 2021, 16:22:16 »
Ooops, missade att den var dubbelmantlad.  DSdascxas
HÃ¥ller helt med dig Lexus.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvatten till bra cop året runt
« Svar #4 skrivet: 28 april 2021, 20:29:23 »
Är det slingor för tappvarmvattnet i den 3 200 liter stora beredaren. Om svar nej, får du aldrig drifta den med så låga temperaturer, på grund av legionella.
Tanken ska ju vara först i serie med VP och då går det bra med den höjning som VP ger på slutet.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Varmvatten till bra cop året runt
« Svar #5 skrivet: 28 april 2021, 21:41:56 »
Tanken ska ju vara först i serie med VP och då går det bra med den höjning som VP ger på slutet.

Absolut inte.

Det bildas garanterat legionella i den stora beredaren, och blir inte legionellafritt bara för att den hamnar i den sista beredaren som är 50°-55°. Det tar flera timmar innan de dör vid den temperaturen, och dÃ¥ har de redan hunnit ut till duschen. 

Vid 60° tar det 10 minuter, och även då kan bakterier hinna passera utan att dödas.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Varmvatten till bra cop året runt
« Svar #6 skrivet: 28 april 2021, 21:49:11 »
Förstod inte poängen med att bara värma till 25 grader? Trodde det var menat som ett skämt men det var det inte eller?

Det är någon form av slinga, eller batteri som det står på typskylten, flera små hål kunde jag se genom inkommande vattenmatning.

Det specifika objektet är inte så jätteintressant. Det väckte bara tanken att varmvatten behöver inte vara = dålig cop. Så länge man har tillräckligt med volym/effekt för att låta vattnet bli kallt.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varmvatten till bra cop året runt
« Svar #7 skrivet: 29 april 2021, 07:12:21 »
Det var inget skämt, om du låter "en gammal" värmepump med dålig COP göra det mesta av jobbet med att värma tappvarmvatten så kommer ju COP för tappvattenvärmningen att bli lägre, än om du låter modernare värmepumpar med högre COP göra samma jobb.
Den extra tanken ser jag bara som en fördel om du behöver öka mängden tappvarmvatten som försörjer byggnaden/byggnaderna.
Om du inte kan säkerställa att det är slingor, vilket det troligen INTE är i en dubbelmantlad beredare, så skulle jag inte experimentera med temperaturer under 45 grader i den tanken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!