Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny Altherma Top Grade, felkod 7H-06?  (läst 2337 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Prosit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
Ny Altherma Top Grade, felkod 7H-06?
« skrivet: 25 april 2021, 18:02:27 »
Jag fick i november min Altherma Top Grade installerad och den har tuffat på sedan dess.

I morse märkte jag att det var kallt i huset när jag gick upp och tittade till VPn som lyste ilsket rött med felkod 7H-06. Felet inträffade mitt på dagen igår.

Om jag förstått rätt så gäller felkoden flödesfel vid avforstning ("kontrollera plattvärmeväxlaren").

Nu till frågan:
Ärdet här ett tecken på fel på VPn eller installationen?

För info så värmer systemet upp huset genom golvvärme och govvärmen styrs med termostater. Det är Uponors system (DEM) och en slinga är "digital bypass", alltså öppen när alla andra slingor är stängda. Det sitter även en bypassventil på en av de två golvvärmefördelarna, men jag vet inte hur den är inställd så jag vet inte om den faktiskt bypassar tillräckligt. Kan det här ha med problemet att göra?

Nu vet jag inte ens vilken slinga det är flödesfel i, om det är olika slingor mellan innedel/utedel och värmekretsen för huset.
Uppvärming med Daikin Altherma Top Grade
Ute: EPRA16DAW1, Inne: ETVH16S23DA9W

(2008 - 2020: Ute: ERHQ008A, Inne: EKHNH008AA6WN, VVB: EKHWS300A)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Ny Altherma Top Grade, felkod 7H-06?
« Svar #1 skrivet: 25 april 2021, 22:42:32 »

Förmodligen har du för många slingor som är stängda, och då får inte värmepumpen tillräckligt mycket energi till avfrostningen.

Att det är flöde över bypassen på fördelaren, bidrar inte med någon energi.

Låt så många slingor som möjligt gå utan styrning via termostater, och anslut en rumsgivare till värmepumpen istället.


Utloggad Prosit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Ny Altherma Top Grade, felkod 7H-06?
« Svar #2 skrivet: 26 april 2021, 23:58:37 »
Bypassen är där för att just förhindra att värmepumpen slår av pga för lågt flöde. Konrollboxen för golvvärmens styrdon har också funktionen att alltid hålla en slinga öppen om övriga stängs. Det borde varit rätt mycket öppet eftersom det inte var mer än några plusgrader när felet uppstod.
Uppvärming med Daikin Altherma Top Grade
Ute: EPRA16DAW1, Inne: ETVH16S23DA9W

(2008 - 2020: Ute: ERHQ008A, Inne: EKHNH008AA6WN, VVB: EKHWS300A)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Ny Altherma Top Grade, felkod 7H-06?
« Svar #3 skrivet: 27 april 2021, 08:10:18 »
Det kan ju vara så att du har en för hög värmekurva, vilket gör att du får för varmt i rummen och golvslingorna stänger. När det är dags för en avfrostning så finns det inte tillräckligt med energi, varför värmepumpen då meddelar dig det via ett larm.

Dra ut elkontakten till golvslingornas ställdon, och reglera värmen genom att justera värmekurvan. När du har hittat rätt inställning, kan du sätta tillbaka kontakten. Då borde du även kunna köra med öppna flöden mot klädvård, toalett, badrum och hall. Garaget kan du montera handratt/ar istället för ställdon, och därefter justera in den temperatur du önskar.





Utloggad Prosit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Ny Altherma Top Grade, felkod 7H-06?
« Svar #4 skrivet: 27 april 2021, 22:44:54 »
Så du menar att det kanske inte är flödet som är problemet? Jag tycker att med både digitalt styrd bypass (en slinga för ett rum på ca 15 m2) + en separat bypass på golvvärmefördelaren borde hjälpa för flödet, om nu inte något är fel inställt eller fastnat.
Uppvärming med Daikin Altherma Top Grade
Ute: EPRA16DAW1, Inne: ETVH16S23DA9W

(2008 - 2020: Ute: ERHQ008A, Inne: EKHNH008AA6WN, VVB: EKHWS300A)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Ny Altherma Top Grade, felkod 7H-06?
« Svar #5 skrivet: 27 april 2021, 23:05:06 »

Jag skrev tidigare "Förmodligen har du för många slingor som är stängda, och då får inte värmepumpen tillräckligt mycket energi till avfrostningen."

Att du har flöde över en bypass på fördelaren ger ingen energi.



Utloggad Prosit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Ny Altherma Top Grade, felkod 7H-06?
« Svar #6 skrivet: 30 april 2021, 14:22:05 »
Jag trodde att värmepumpen fortfarande stod för energin när den avfrostar, t.ex. genom att aktivera elpatron. Det är alltså energin som fördelats ut i golvvärme (och radiatorer om man har det) som tas tillbaka för avfrostning?
Uppvärming med Daikin Altherma Top Grade
Ute: EPRA16DAW1, Inne: ETVH16S23DA9W

(2008 - 2020: Ute: ERHQ008A, Inne: EKHNH008AA6WN, VVB: EKHWS300A)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Ny Altherma Top Grade, felkod 7H-06?
« Svar #7 skrivet: 30 april 2021, 14:31:42 »

Ja, så är det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!