Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Compress 7000i med pooltillsats  (läst 3129 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Compress 7000i med pooltillsats
« Svar #15 skrivet: 27 april 2021, 16:51:34 »
HEHE, jo det kanske inte hade varit så dumt med golvvärme i poolen, men jag tror det skulle bli för dyrt att isolera så mycket som krävs för att det skall vara effektivt.
Har aldrig sett någon sådan lösning, men någonstans i världen finns säkert någon som provat.

Temperaturerna ligger ungefär som du uppskattar i de flesta fall, men på en modern inverter kan man ju ställa uteffekten så man får lite lägre vbf, jag är dock tveksamt om det lönar sig att köra på låga varv större delen av dygnet - både ur COP-synpunkt, och slitagesynpunkt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Nasta_rules

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Compress 7000i med pooltillsats
« Svar #16 skrivet: 27 april 2021, 18:47:48 »
Det ska ju sitta en temgivare på värmeväxlaren. Om poolcp stannar borde väl växlare å mätvärdet bli så varmt att signal skickas till poolstyrningen att sluta värma och trevägsventilen stängs?

Ivt490 värmer 210m2 i 1 1/5 plan i Närke. Golvvärme i bÃ¥da planen. Ska konvertera till jordvärme 1200m i tvÃ¥ slingor med ytterligare  uppvärmt  140 m2 garage i 1 1/5 plan. Kulvert mellan huskroppar.  Ska värma saltvattenpool 5x11m via kulvert 25m o värmeväxlare.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Compress 7000i med pooltillsats
« Svar #17 skrivet: 28 april 2021, 06:58:49 »
Min erfarenhet är att temperaturen stiger så fort att regleringen inte hinner med.
Kanske fungerar det annorlunda på Bosch än på Nibe.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Nasta_rules

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Compress 7000i med pooltillsats
« Svar #18 skrivet: 28 maj 2021, 21:43:45 »
Nu är det ett tag sedan men jag har en fråga på Bosch styrningen MP100. Som nämnts tidigare så styrs ventilen av signal på MC1 från poolens CP.
När jag var i kontakt med supporten angående denna port så säger de att MC1 porten är en potentialfri slutning - så då är min fråga hur fungerar en sådan?

Skulle man kunna koppla en vanlig flödesvakt pÃ¥ ett av poolrören enligt bild nedan? Den sluter kretsen när vattnet strömmar och vice versa när vattnet stÃ¥r stilla pga att poolens cp stÃ¥r stilla.   

Jag frågar då jag håller på att förbereda mitt teknikrum i poolen för detta
Ivt490 värmer 210m2 i 1 1/5 plan i Närke. Golvvärme i bÃ¥da planen. Ska konvertera till jordvärme 1200m i tvÃ¥ slingor med ytterligare  uppvärmt  140 m2 garage i 1 1/5 plan. Kulvert mellan huskroppar.  Ska värma saltvattenpool 5x11m via kulvert 25m o värmeväxlare.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4767
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Compress 7000i med pooltillsats
« Svar #19 skrivet: 29 maj 2021, 16:09:02 »
Vid värmning av pool med VP , måste alltid poolpumpen gå och det ska vara en signal till VP/styrning att nu snurrar jag. den signalen tas ut med en flödesvakt som har en slutande kontakt ( finns dom har både 1 slutande och 1 brytande ) Vid påverkan av vakten så skiftar växelventilen mot växlaren och VP ska starta. Stannar flödet helt plötsligt så ska växelventilen skifta på en gång. Görs inte detta så kommer nog VP att lösa på högtryck ganska omgående när den inte blir av med värmen.

Utloggad Nasta_rules

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Compress 7000i med pooltillsats
« Svar #20 skrivet: 31 maj 2021, 10:28:39 »
Jag köper att CP i poolen måste gå - frågan var om min tanke med en flödesvakt kopplad till just MC1 porten på poolstyrningen skulle kunna fungera. Gärna med informationen om vilken typ av brytförmåga som krävs.

Men jag antar att då porten går att bygla om man inte kör signal från poolCP så handlar det om att kretsen ska vara sluten för att aktivera värmen?
Ivt490 värmer 210m2 i 1 1/5 plan i Närke. Golvvärme i bÃ¥da planen. Ska konvertera till jordvärme 1200m i tvÃ¥ slingor med ytterligare  uppvärmt  140 m2 garage i 1 1/5 plan. Kulvert mellan huskroppar.  Ska värma saltvattenpool 5x11m via kulvert 25m o värmeväxlare.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Compress 7000i med pooltillsats
« Svar #21 skrivet: 31 maj 2021, 14:41:57 »
Vi har ingen flödesvakt, normalt så duger det gott med att du ansluter en slutande brytare från kontaktorn som drar igång cirkulationspumpen, det finns som regel en hjälpkontakt som man kan använda på kontaktorn som drar cirkpumpen till poolen.
För att det skall bli ett problem så måste cirkpumpen stanna trots att kontaktorn är dragen, då kommer värmepumpen att lösa ut, men det är nog större risk att en flödesvakt går sönder än att en cirkulationspump-motor skall göra det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Compress 7000i med pooltillsats
« Svar #22 skrivet: 31 maj 2021, 17:28:01 »
Jag köper att CP i poolen måste gå - frågan var om min tanke med en flödesvakt kopplad till just MC1 porten på poolstyrningen skulle kunna fungera. Gärna med informationen om vilken typ av brytförmåga som krävs.

Men jag antar att då porten går att bygla om man inte kör signal från poolCP så handlar det om att kretsen ska vara sluten för att aktivera värmen?

Det funkar utmärkt med en flödesvakt för att ansluta till MC1 i MP100.

Alternativet är att ta 230 volt från sandfilterpumpen, som via ett relä ansluta MC1 för en strömlös slutning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 455
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!