Hej!
Är kollat runt och läst en del på forumet och verkar finns så mycket bra information och många duktiga personer så det känns dumt att inte fråga lite när möjligheten finns
.
Jag har loggat lite nu under januari till maj tänkte höra om någon har möjlighet att ta en titt på några loggar jag tagit för att se om min bergvärmepump verkar rimligt inställd?
Bergevärmepumpen är inställd av leverantören 2013 och jag har inte gjort några inställningar själv förutom ändrat temperaturkurva (max temp ut tror jag är 65 grader) och satt att temperaturen sänks 4 grader från 15.00-04.30 (hade någon idé om att kanske skulle bli lite svalare på natten då, men trögheten i systemet gör väl att det kanske inte påverkar så mycket).
Fakta
Bergevärmepump Nibe F1245 från 2013 (utan Nibe uplink)
Timmrad villa från 1965 på betongplatta (troligen oisolerad). Ingjuten "hemmagjord" golvvärme på nedre plan från huset byggdes + element, endast element på övervåning.
En av anledningarna till att jag frågar om pumpen verkar rimligt inställd är att jag kollade själv på loggen från 29 januari och 10 februari och tycker det såg lite konstigt ut med dropp i temperatur och sedan värmespikar upp, men har verkligen inte särskilt bra koll på hur det ska se ut... Jag har också märkt av att det ibland slår i rören med ganska korta intervaller samt att jag (som säkert många andra) har det klassiska knäppandet från när rören rör sig när varmvatten pumpas ut. Detta blir väldigt tydligt ibland då det känns som att systemet hunnit bli helt nerkylt i mellan att pumpen går trots att det varit relativt kallt ute. Finns det någon justering (som fortfarande är snäll mot pumpen) som kan jämna ut det hela lite tror ni och ser det bra ut generellt?
Stort tack på förhand
!