Min värmepump stängde av sig helt för en timme sen. Energibehov=0 W.
Mao <0,5W. Det tvivlar jag på. När min stänger av sig hamnar den på 4W vilket är mer rimligt. Vid avstängning måste styr/övervakning vara igång. (Antagligen hela styrelektroniken). Med spänningkonverteringsförluster borde det bli några watt.
Mycket intressant diskussion. Om det nu är så att scrollen startar och stoppar med korta intervall så borde COP vara katastrofalt låg. Mycket av inmatad energi går åt till tryckuppbyggnad.
Under sensommaren/hösten har jag märkt att min pump stänger ned då och då. Vet inte hur långa intervall det är men det bör nog vara minst en halvtimme iaf. Ute temp är kanske 15-10 C.
Pumpen har ett läge runt 264W som den verkar gilla när den går. Fläktar och elektronik kanske drar ca 60W. Isf är kompressorrelaterad effekt 1400-60=1340W. Det betyder 13,4W/%. Dvs den skulle då gå på ca 15% kompressorutnyttjande eller stänga av sig. Det verkar väl rimligt.
Om jag får tillfälle i höst ska jag försöka mäta avgiven värme vid 264W och jämföra med det specade vid +7C, så kan vi se vilken verkningsgrad den ligger på.
En del vill ju göra gällande att en scroll läcker som ett såll redan vid 75%, så vid 15% borde den inte fungera öht. COP borde mao vara <<1. Håller man handen framför den vid 264W driftsfall så kan man dock känna att det inte verkat stämma särskilt väl. Det kommer ganska mycket värme vilket tvärtemot indikerar ett ganska högt cop.