0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I mitt fall styrs garage/förråd av en shuntgrupp, vilken kontrolleras av VP:n. Den har separat kurva, och det finns även separat framtempsbegränsing, vilken jag satt till 22°. Det ger en automatisk begränsning vid svinkyla så att huset får mera i det fallet.
Om du inte är intresserad av en mer ekonomisk lösning, varför fråga?
Citat från: tipo874 skrivet 21 mars 2006, 00:24:45I mitt fall styrs garage/förråd av en shuntgrupp, vilken kontrolleras av VP:n. Den har separat kurva, och det finns även separat framtempsbegränsing, vilken jag satt till 22°. Det ger en automatisk begränsning vid svinkyla så att huset får mera i det fallet.Hur drar din extra pump/shunt ur värme ur pannan. Gör den det parallelt med den interna pumpen eller sitter den serie efter?
Jag tolkar din ritning som att du har en huvudpump för radiatorerna i huset och attdin golvvärmeslinga har en separat pump och shunt. Dessa syns ej på bilden.
Du trodde inte att de gjorde så mycket att få för stor temperaturskillnad mellan returledning och framledning. Vad har du för belägg för detta? Framgår det av manualer och specifikationer för din anläggning? Vad står det där? Annan källa? Vilken?Vänligen Olof