Hej.
Hoppas att någon här kan hjälpa mig. Vi har en IVT Vent 202 värmepump. Vi flyttade in i huset för cirka 1,5 år sedan och haft problem med värmen sedan inflytt. Under sen höst och vinter har vi haft runt 16-18 grader inomhus. Vi har eldat för att hålla upp värmen och senaste året installerat luft/luft pump.
Vi har haft tekniker två gånger på plats som pillat på pumpen men det har inte hjälpt så mycket. Pumpen är från 2017. Första besöket fick de betalt trots att problemet inte var fixad.
Senaste gången teknikern var hos oss för samma problem, hade vi framledningstemperatur på 28 grader vid 10 grader utomhus. Och innan det när det var -3 grader låg framledningstemperaturen på 32 grader.
Teknikern löste problemet med att dra bort alla termostater från elementen i huset och sätta på permanent el-tillskott. Det tyckte jag var konstigt att man ska behöva dra på permanent tillskott för att pumpen ska ha en hyfsad bra framledningstemperatur och speciellt när det inte ens var nära minusgrader första gången.
I och med att det blev permanent tillskott så ökade eltillgången/elräkningen med 70%.
Nu vill firman ha betald för att han har varit hos oss och för det arbetet. Personligen tycker inte jag att det var att lösa problemet med pumpen. Det är ganska tydligt att något är fel när den inte klarar av att värma ett rum. Jag har inga problem med att betala och gör det gärna när det är fixad. Jag kunde själv sätta på eltillskott men det är inte meningen att behöva ha det permanent och speciellt när det inte är minusgrader ute.
Nu vill jag höra lite vad ni tänker.
Är det normalt med framledning på 32 grader vid -3?
Ska man acceptera att deras lösning är en ok lösning?
Alla tankar och förslag är välkomna!