0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
det finns flera olika sätt att öka/förbättra ventilationen i självdragshus.du har ju en ventilation( isolerat eternitrör) ifrån badrummet som går upp igenom yttertaket, eller hur? Det är mycket bra. In med en våtrumsfläkt där.Jag använder denna i flera olika hus...i sovrummen : https://www.polarpumpen.se/ventilation/varmevaxlare/mitsubishi-electric/mitsubishi-electric-vl-50-varmevaxlare?campaign=412009159&content=107463709159&keyword=&gclid=Cj0KCQjw38-DBhDpARIsADJ3kjlTHRP5grH8KwxCASpj6Ib2XCo4pYwFvre4bRkrvCNz_uVJrlX1E6gaAnBvEALw_wcBPå skorstenen, ex i köksfläktkanalen, kan du montera denna: Jag använder den i flera hus....det funkar finthttps://www.byggmax.se/ventilator-vinddriven-biolan-p644218?gclid=Cj0KCQjw38-DBhDpARIsADJ3kjkBOzGj4pv_3aRNzW7ZHHqpprQyKvuVjHIF081YYElxdsjvdfio1eoaAjjhEALw_wcB#913=14476
Risken är inte att du tillför fukt på vinden p.g.a. dålig isolering, utan att det kondenserar på insidan av kanalen och rinner ned i innertaket eller droppar ned på golvet.
Flyttade in i ett 60-talshus förra året och gjordes en radonmätning där det låg något över gränsvärdet. Vi diskuterade med konsult som föreslog att ventilationen kan vara en bov i dramat.Är ett 1-planshus på ca 90 kvm med källarplan. I källaren finns friskluftsventiler i alla rum utom två, samt en fönsterventil som monterats in i ett rum där det saknades ventil.På boplan finns en friskluftsventil i köket. Satte in fönsterventil i hälften av rummen till att börja med efter tips från coachen...Och så en självdragsventil i badrummet där vi tänkt sätta in en fläkt.Skorstenen används väldigt sällan, enbart vid typ "myseldning" då tidigare oljepanna är avställd. Kruxet med ventilen i badrummet är att det är ett eternitrör som går upp genom vinden upp över taket. Osäkert hur tätt det är mot bjälklaget och hurdan man löser med isoleringen mot vindsidan. Är delvis inklätt med rockwool runt eternitröret.Hur säkrar man bäst upp det här utan att behöva riva bort eterniten?Finns det några andra sätt man kan påverka ventilationen? Kanske kan göras något i källaren?
Risken är inte att du tillför fukt på vinden p.g.a. dålig isolering, utan att det kondenserar på insidan av kanalen och rinner ned i innertaket eller droppar ned på golvet.Som jag tolkar er lösning så kan ni omöjligt ha dålig ventilation med alla de tilluftsventilerna, troligen är problemet mer att ni har mer radon än ni vill medge.Enklaste sättet att komma tillrätta med det är att täta alla sprickor i betonggolven, vara nog med att det inte finns "uppbilade" hål för nya rördragningar, avlopp ellet liknande.I vissa äldre hus kan det t.o.m finnas små rum med jordgolv (som använts som potatiskällare) som måste tätas med betong eller andra lösningar som stoppar radonet.Kan du ge oss lite mer info om statusen på betongplattan i källaren?Kan tillägga att det INTE behöver vara stort hål, eller stora sprickor i plattan för att det skall kunna komma upp rätt mycket radon i huset.Börjar du sätta in fläktar på övervåningen så kommer undertrycket i källaren att öka, och du kan förvärra situationen vad gäller radon i huset, i vart fall i källaren.
gissningsvis är det en fyrkantig eternitkanal 150x150 mmjag brukar ta bort tallriksventilen, montera en täckplatta i badrumstaket med ett 100 mm hål, där våtrumsfläkten monteras det finns tysta fläktar, som kan gå kontinuerligt med låg fart.....
Exakt, detta hände mig.Jag har ett plaströr från badrummet genom vinden och ut på taket.Röret var dåligt isolerat på vind vilket medförde att det kondenserade på insidan och rann ner i fläktens elmotor.Eftersom badkaret är under så fixade jag det tillfälligt genom att borra ett litet hål i plasthöljet på fläkten så det fick droppa ner i badkaret.Nu har jag klätt in röret med bättre isolering så problemet med kondens i ventilationsröret försvann.(Det var mindre mysigt att få kalla kondensdroppar i huvet när man duschat och stod i badkaret och torkade sig... )
Vad klädde du in röret med? Nu vette katten hur din vind ser/såg ut, men vet att "vårt rör" går genom sågspånsisolering innan den kommer fram. Sen går ju säkert 1/3 av röret på andra sidan takpannorna, den lär väl inte isoleras antar jag. Lär ju bli någon form av kondens eller påverkan när det pumpas ut varmluft där. Kanske en uppgift för takläggare?
Aha, på min vind ligger det glasull.Röret var klätt med glasull och ståltråd på vind, men lite halvkrafsigt gjort.Jag tog bort allt och gjorde om det med glasull som jag skurit till så den gick runt röret med lite råge.Lade dit isoleringen, tejpade lite provosoriskt och lindade sen ståltråd runt härligheten.Ute på taket så sitter det ett grövre plåtrör runt plaströret med en hatt.Mellan plåtröret och plaströret är det isolerat sen tidigare, detta behövde jag inte förbättra då det såg OK ut.
Kommer radonet ifrån den blå lättbetongen som användes på 60 talet......eller ifrån marken(grusåsen?)?
Själva eternitröret är nog en utmärkt lösning så länge det är tätt hela vägen från badrummet till utomhus. Nu tycks det finnas lite tveksamheter där. Är otätheten bara nere vid badrummet skulle jag nog överväga att trycka upp någon passande rördel där och fästa med fogskum mot eternitröret så det blir helt tätt. Sedan montera lämplig fläkt i röret. Satsa på en med lite funktioner och skippa skräpet på Jula etc. Jag har en som går på lågfart hela tiden och sedan ökar till högre hastighet om det blir fuktigt pga dusch eller för att någon trycker på knappen efter nummer två..Sedan tror jag också du ska vara lite försiktig med att öka undertrycket i huset innan du fått ordning på radonproblemet, det är dumt att suga upp det från källaren.// Magnus