0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för svaret. Ja, jag hade tänkt den där möjligheten att serie koppla VVB med innerdelen av en Luft/vatten men är lite osäkert hur detta skulle göras på rätt sätt.Jag menar, om Solvärmen används för att förvärma varmvatten i innerdelstanken den kan ha allt från 8 grader till 90 grader (utan el patron inkopplad) Om den vattnet används för tappvarmvatten och inte värms mer än 55 grader, det kan finnas risk för Legionella bakterier, eller hur?På andra sidan luft/vatten VP fabrikanterna använder olika metoder i deras tankar, visa har separata VV slingor där är alltid fräsch varmvatten och andra har en större mantlad tank där det finns ”legionella” program som värmer upp vattnet till 70 grader med jämna mellanrum.Hur än jag vrider på detta jag får inte det rätt. Om VVB kopplas mot en av den första modellen där det finns en VV slinga för tappvarmvatten det finns alltid risk att vatten från VVB som kan ha mellan 20 och 50 ska gå direkt till dusch och kranar utan att överstiga 55 under flera timmar eller 70 grader under nån minut.Det blir typ samma risk om man kopplar VVB mot en tank som har inbyggd legionella program som körs kanske en gång i veckan; eller kan man anta att man byter ut den ”gamla” vattnet från VVB på ett par dagar?