0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kul!Jag har gjort samma resa nyligen. Dock 3st Eveco SK 22 (Ej EC) takkassetter samt en väggmonterad Tysk.Valde Eveco för att de hade bra ljudvärden och kyleffekt. Tror det var det bästa jag hitta i den effektklassen.Mina tips.Vinden. Se till att bygga en sarg/låda runt som är diffusionspärrad om du har diffspärr idag. Hela konvektorn ska vara på varma sidan. Jag har ett gammalt hus utan diffspärr i taket så jag staplade cellusosa skivor runt den så det blev som en låda. Passa på att slänga på brädor/råspont lucka som landgång så man kommer åt den enkelt.Se till att elektrikern monterar en service brytare i närheten på vinden, en per konvektor. Jag har även en brytare i källaren som fimpar alla konvektorer inför uppehåll.Kan vara skönt att slippa gå upp på vinden för att bryta. Men i och med du ska bara en så kanske räcker för dig ett ställe.Slang/rörJu grövre ju bättre. Kondensisolerad. Uponor har bra färdigisolerade PEX med bra pris.https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-pipe-plus-med-isolering-s15-32x3-0-blue-25m-2/Deras PEX 25 har större inne diameter än LK´s PEX 25 Pal färdigisolerad. Därför jag valde den.Vet inte hur det är, du kanske måste gå med koppar tackvare brine och brandrisk?Jag har glykol.Eveco SK22Betjänar sovrum på vardera 10-11m2. På lägsta hastighet så tycker jag det är en bra ljudnivå. Inget som varken jag eller sambon eller barnen för den delen störs av vid sova.Ingen annan fläkthastighet än lägsta skulle inte jag vilja försöka somna till.Dock skulle jag hellre tagit EC modellen med en 3:e parts rums-controller (termostat). Denna >https://www.produal.com/en/shop/web_smart_thermostatsDå kan man vecko/dygns programmera när konvektorn ska gå och vilka termperaturer. Även programmera fläkthastigheterna då det är 0-10V styr. Sömlöst eller upptill 6 steg. Samt självklart ställdon. P-band mm mm mm.Jag kör fjärrkontroll. Då stter tempgivaren på insuget fläkt. Så det kan vara lite störande, då när bör värdet är uppnåd så stannar fläkten. Men den hoppar igång var 10-15:e minut eller vad det är och går med låg hastighet i 200 sekunder för att mäta rumstempen. Sen är inte mätning så exakt. Ställer jag på 18 grader så stannar den kanske på 19-20.Med termostat så sitter tempgivaren i termostaten så den läser av där utan att behöva starta fläkten.Om du ska ha ställdon/ventil så rekommenderar jag dig att flytta ner ventilen och ställdonet till ditt "pumprum". För dessa kan strula, nog för ställdonet inte är något smäck som brukar sitta på golvvärmefördelare, men inte så kul att gå upp vinden och börja riva för att komma åt ventilen/ställdonet.Takkasetterna är gjorda för kontor med undertack med undertaksskivor. Då är det ju lätt att komma åt. Men det har man sällan hemma.Jag skulle inte köra med mindre storlek än SK22 i ett sovrum. Det är dock överdimensinerat. Men då vet man att det räcker till i alla väder samt med tyst fläkt.Fråga på.
Jag köpte mina på nätet.
Planen sedan är att ersätta (eller utöka) den panelen med någon mikrodator (kanske en https://en.wikipedia.org/wiki/ESP8266) som kan kopplas till mitt Home assistant. Som jag förstår det så styrs de aggregat som inte har modbus genom att direkt styra motor, diverse ventiler och liknande med diskreta signaler kopplade direkt till moderkortet i aggregatet. Det borde vara lika lätt att implementera för mig som modbus. Och så spar jag några tusenlappar.