0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du sa att du skulle sätta in en laddare. Ser att Garo har en 3 fas med dynamisk effektbalansering, som drar ner den egna laddningseffekten, så att huvudsäkringarna skall hålla. Du skall definitivt välja en laddare med effektbalansering, vilket ej verkar vara självklart. Då kan man säga att både billaddaren och Nibe kan anpassa sina effekter i förhållande till huvudsäkringen och övrig okontrollerad förbrukning i huset. Enda saken jag funderar på är ifall det blir en sorts kamp mellan laddaren och Nibepumpen. När den ena har dragit ner effekt, går den andra upp, och du kommer in i en sorts effektmässig självsvängning strömmässigt. Låt oss tänka vidare!
Bara den ena effektbalanseraren ser ju hela förbrukningen så om den drar ner märker ju inte den andra. Om den andra drar ner bör förbrukningen fortfarande ligga över gränsen för den första så den kan inte dra på.Teoretiskt bör det inte vara något problem.
Min tanke var att det blir fel när man sätter dubbla effektvakter men man kan ju sätta ena på 23A och andra på 25A som Rickard föreslår. Tror egentligen att det jag har idag (utan elbilsladdare) klarar sig utan effektvakt som Carl skriver och räcker då med effektvakt på elbilsladdaren.
Min tanke var att det blir fel när man sätter dubbla effektvakter men man kan ju sätta ena på 23A och andra på 25A som Rickard föreslår. Tror egentligen att det jag har idag (utan elbilsladdare) klarar sig utan effektvakt som Carl skriver och räcker då med effektvakt på elbilsladdaren. Så småningom skall alla få elmätare med port vilket gör att man inte behöver separat effektvakt utan rätt laddare kan kommunicera direkt med mätaren, tyvärr är det ett tag kvar för oss i Kungälv innan vi får det. Hört att på många ställen kan man kontakta nätbolaget så kan man få det installerat tidigare om man skall sätta upp elbilsladdare.Har förstått det som att vissa lösningar stänger strömmen helt till elbilsladdaren vid överbelastning och andra justerar bara ner effekten. Någon som har koll på vilka lösningar som är bra?
Förstår inte riktigt. Båda strömtransformatorerna ligger på samma till huset inkommande ledning och konstaterar mer än 25 Amp = lätta på lasten.
Har en Nibe 1255 med effektvakt. Skall sätta in elbilsladdare som drar 3x16A. Har även spabad som är säkrat 3x16A. Huvudsäkringar på 25A. När spabad är igång (det går även igång automatiskt ett par ggr per dygn) så nyttjar jag ca 20A enligt Nibeappen.Skulle därigenom behöva effektvakt/lastbalansering för elbilsladdaren som skall sättas in. För att det skall fungera riktigt bör den kommunicera med effektvakten i värmepumpen, annars känns det som det inte blir så bra. Finns det någon lösning/elbilsladdare som kan kommunicera med effektvakten i värmepumpen?