Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Uppvärmning källare
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Uppvärmning källare (läst 1448 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ravve007
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 12
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Ravve007
Uppvärmning källare
«
skrivet:
25 mars 2021, 11:46:53 »
Citera
Bor i 60 tals villa med oisolerad källare.
Nyligen bytt från oljepanna till Nibe luft/vatten pump, överdimensionerade pumpen för att klara framtida behov.
Källaren håller 14 grader vid -3 grader ute, trots att där idag finns några radiatorer i källaren (bevisligen inte tillräckligt många).
Vill få upp värmen i källaren till ca 20 grader och tänkte därför komplettera med antingen en luftvärmepump (luft-luft), eller vattenburna fläktkonvektorer.
Generellt, utan att veta om exakta modeller etc: Vilket av dessa altnernativ har lägst driftkostnad? Finns det annat jag bör tänka på?
Just nu lutar jag mer åt fläktkonvektorer, mest för att de matas av min befintliga luft/vatten pump! Jag tänker att de kopplas in på samma slinga som befitntliga radiatorer, rätt?
Är jag rätt på det att den här modellen av konvektorer kopplas till befintlig slinga?
https://www.byggmax.se/vattenburen-fl
äktkonvektor-p6418213?gclid=CjwKCAjw6fCCBhBNEiwAem5SO8yu2q5R17lh2FVaXVKW2d5ZDfTbfg--jqVPFE0RKwAvYEvwN0WomRoC_88QAvD_BwE#913=15206
Tack!
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10196
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Uppvärmning källare
«
Svar #1 skrivet:
25 mars 2021, 13:02:48 »
Citera
Omdränering av huset där man sätter ett par lager isodrän eller motsvarande på utsidan källarmuren kan göra att det blir ett par grader varmare i källaren. I källarrum som ska vara fullt uppvärmda kan man lägga ventilerat golv, t.ex. Nivellgolv. Annars får man bila upp betongen, gräva ur och isolera under den nya betongplattan. Sedan kan man sätta in fler radiatorer eller fläktkonvektor tycker jag om man inte redan lagt golvvärme.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Ravve007
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Ravve007
«
Svar #2 skrivet:
25 mars 2021, 13:08:37 »
Citera
Tack för svaret!
Dock vill jag inte tilläggsisolera, åtminstone inte ännu.
Just nu vill jag fokusera på de specifika frågorna som jag har skrivit, men tack ändå
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Nykvarn
Antal inlägg: 8776
Karma +10/-2
Kön:
Säljer och installerar värmepumpar
TS Comfort AB
«
Svar #3 skrivet:
25 mars 2021, 14:13:36 »
Citera
Låter onekligen som du ska använda den nya luft/vatten istället för en luft/luft .
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
Ravve007
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Ravve007
«
Svar #4 skrivet:
25 mars 2021, 14:32:49 »
Citera
Jag håller med, är som sagt mest inne på att nyttja befintliga luft/vatten pumpen.
Dock är det som sagt betydligt dyrare med inköp och installation av 2 st vattenburna fläktkonvektorer än vad det är med en luft-luft pump.
Kör jag konvektor-spåret så lär jag nog behöva shunta källaren till en egen grupp, eftersom pannan i dagsläget är inställd att följa en värmekurva, men justeras efter en innegivare som är på markplan (vilket jag vill fortsätta med). Detta resulterar i att källaren inte kommer att uppnå önskad temp under vintern eftersom önskad temp på markplan uppnås först, och då stannar pannan innan källaren hinner bli tillräckligt varm.
Med en luft-luft pump slipper man egen shunt grupp. hm... svårt val
Eller så kör man bägge, och då utan att källaren får en egen shuntgrupp eftersom luft-luft kompletterar värmen när pannan har stannat. För visst kostar det en hel del att "göra en ny shuntgrupp"?
Hoppas ni förstår vad jag menar
«
Senast ändrad: 25 mars 2021, 15:22:37 av Ravve007
»
Loggat
Tony B
Expert på värmepump
Stad/land: Norrköping
Antal inlägg: 384
Karma +0/-0
Kön:
Tony B
«
Svar #5 skrivet:
26 mars 2021, 08:13:40 »
Citera
Hej,
Skippa fläktkonvektorerna. De väsnas. Bra i bland men element är bättre.
Bygg ut de redan existerande elementen i källaren. Det är en tyst lösning plus du behöver då inte någon ny shuntgrupp eller ändring av din bef. innetemperaturer givare
Det handlar bara om att ha tillräcklig med element yta i källaren så du kan strypa in rätt flöde till källaren kontra bottenvåningen
MVH
Tony
Loggat
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad
Ravve007
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Ravve007
«
Svar #6 skrivet:
26 mars 2021, 20:32:20 »
Citera
Tack!
Nu tog jag beslutet att köra utan luftpump!
Efterssom det är en källare så tror jag att ha en eller två fläktar kan vara en god idé, alltså vattenburna fläktkonvektorer.
Vad säger ni, eller ska man hålla sig till vanliga element?
Och, vad är skillnaden på ett vanligt element och ett konvektorelement utan fläkt?
Tack!
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10196
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #7 skrivet:
26 mars 2021, 21:03:20 »
Citera
Konvektorelement har veckad plåt på baksidan så det blir konvektion/luftström där emellan plåten och själva radiatordelen med värmevattnet. Blir bättre värmeavgivning särskilt om inte temperaturen är så hög utan lite lägre som med värmepump.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Uppvärmning källare
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 812
dolda: 0
användare: 6
Användare online
:
rocas
krambriw
Caper
danne824
Magle
JockeHX
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info