Har haft ett konstigt ljud från min BOSH EHP EW (IVT 490) i några dagar. Trodde det var fläkten som vibrerade och tänkte att det kanske var resonans och tänkte att det var någon temp/luftfuktighets-sak och att det skulle gå över, men jag öppnade igår och såg snabbt att det var cirkulationspumpen (Wilo original suttit i 10 år cirka) som lät. Provade att "avlufta" genom att skruva på skruven. Kom bara lite vatten, inget pys. Gjorde ingen skillnad. Jag testade då att köra pumpen i läge I och III (den har gått i läge II tydligen hela tiden). I läge I och III så går den fint och låter inte alls illa så det är ju inget mekaniskt antagligen, kan det vara något lindningsavbrott eller så? Är inte så jättehaj på elbiten. Det låter ganska illa konstant i läge II men då och då så tystnar den nästan några sekunder för att sedan återgå.
Jag har inga avstängningsventiler så för att byta måste man väl tömma kretsen antar jag. Gjorde det relativt nyligen (ett år sen) för att byta ventil i "blåsan" som läckte och gav en stum blåsa. Detta gjorde jag inte själv. Vore skönt att slippa detta förstås. Finns det någon "räddning" för min pump i läge II? Oklart är ju dock om läge II ens behövs, kanske funkar med läge I. Vill helst inte stå nästa vinter och behöva hålla på med detta då. Vad tror ni, byte i sommar och läge I tills dess eller?