Ja, nuförtiden så ska dom flesta ha EC-motorer i sina hem.
Det finns en given fördel med EC och det är att styrningen blir bättre, utöver det är fördelarna marginella för de flesta.
Den drar visserligen mindre ström på vissa varvtal (spänning) än en AC fläkt, och de flesta modellerna med EC låter även mindre, men det är rätt obetydligt på det stora hela. Om det är stora skillnader i inköpspris mellan AC och EC, skulle jag välja AC i de flesta fallen.
Undantaget är när det ska installeras i sovrummet, för där vill man ha det så tyst som möjligt till vilket pris som helst!
Sommarvärmen gör att rummen i vissa fall känns som en bastu och då är det bekvämt att kunna köra fläkten på en tillräckligt låg hastighet så att man inte störs när man ska sova.
Med en AC fläkt är du begränsad till 3 fläktsteg, det första steget kan ge för dålig effekt men det andra kanske låter för mycket.
Har man då en smart styrning på sin EC-fläkt får man mycket mer valmöjligheter när det kommer till att reglera varvtal och därmed ljud.
Eveco fläktkonvektor för kyla brukar jag handla på den här sajten
https://ventbolaget.se/kategori/flaktkonvektorer/ han har bra koll på hur man får till en bra lösning utifrån förutsättningarna, har dessutom gett mig fina rabatter några gånger, men jag är ju en storkund