Hej!
Till att börja med så måste erkänna att detta med värmepumpar är ett område jag inte alls behärskar, helt nytt för mig och därför kan det hända att jag skriver dumma frågor etc här
Hursomhelst. Vi har ett fritidshus där vi fått en frånluftsvärmepump, Bosch 3000 EW, istallerad. Den fungerar bra, inget att klaga på där. Men däremot är den högljudd, eller kanske inte relativt mot andra pumpar, men vi har en problematik med placeringen som av olika orsaker tvingades i ett utrymme typ mitt i det lilla huset.
Jag vet inte alls hur dessa funkar, men en stor del av dygnet så kör den väl på med sin process och då låter det störande, ett monotont cirkularande ljud, vet inte hur jag ska beskriva det bättre. Det går genom väggarna och även om övriga i familjen inte störs, så måste jag erkänna att det irriterar mig rätt mycket.
Jag funderade ett tag på att man vid vissa tillfällen, någon kväll i veckan när vi är där och jag vill ha lugn och ro på kvällen eller när vi har middagsgäster helt enkelt skulle avaktivera pumpen via inställningarna. Detta har jag inte testat, men då tänkte jag att det säkerligen blir tyst. Men sen läste jag någonstans att det var ett big no no, det ska man inte göra. Stämmer det?
Finns det något annat jag kan göra? Jag funderade lite om man skulle kunna ställa in att den kör endast under natten eller dylikt (våra sovrum är lycktligtvis rätt skyddade från ljudet)?
Stort tack för alla eventuella tips