Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Hjälp ! Min IVT 495 Twin - går fullt på elpatron 9kw  (läst 983 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Josth

• Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 5225
  • Kön: Man
SV: Hjälp ! Min IVT 495 Twin - går fullt på elpatron 9kw
« Svar #15 skrivet: 07 april 2021, 19:07:59 »
Skillnaden är att 840 har ett max på ca 55 lit/sek frånluft medans 860 klarar upp till 94 lite/sek. 212 kvm ska ventileras med (minst) 74 lit/sek.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad M@ZE

• Kan värmepumpar
  • Antal inlägg: 93
« Svar #16 skrivet: 07 april 2021, 19:36:03 »
Mycket märkligt, ska maila och fråga .. vet att jag frågade den frågan och det var något med 860 som inte passade .. men du menar att dom är i stort sätt identiska förutom att 860 har större kompressor och klarar större mängd luft ?
« Senast ändrad: 07 april 2021, 20:27:44 av M@ZE »

Utloggad M@ZE

• Kan värmepumpar
« Svar #17 skrivet: 08 april 2021, 08:50:42 »
Josth, Just ja såhär var det .. fick svar :

860 har större dimension på ventilationen (160 rör)

Ni har bara 125 rör i huset så 840 är den modell som e anpassad för det.

Utloggad Josth

• Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 5225
  • Kön: Man
« Svar #18 skrivet: 08 april 2021, 09:50:44 »
Inte så bra svar från firman tycker jag. Ventilationen är viktig. Blir mer tryckförluster i 125 mm kanaler men det går att få igenom mer luft. Finns övergångar 160 -> 125 mm spiro men det kan bli lite grann mer meck med kondensisoleringen på avluftskanalen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad M@ZE

• Kan värmepumpar
« Svar #19 skrivet: 08 april 2021, 17:04:22 »
Då tycker man kanske att det förslaget hade kommit upp om det var en möjlighet, antar att det kanske kan bli problem isåfall om man har 125 rör i övrigt. Kan inte riktigt förstå annars varför 860 inte hade varit ett alternativ.

Men svaret blev iaf på min fråga tillbaks på spiro :

Finns ingen anledning att göra så,

Om man inte har ventilation för det så kommer det bli missljud i ventilationen om för mycket luft ska gå där.

« Senast ändrad: 09 april 2021, 08:38:48 av M@ZE »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar

Annonser

* Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?