Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Nibe 470 utöka med vattenburet element
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Nibe 470 utöka med vattenburet element (läst 772 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Zeke2020
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 156
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Zeke2020
«
skrivet:
09 mars 2021, 21:03:44 »
Citera
Hej,
Har Nibe 470 och har då förvärmd tilluft + luft-luft värmepump + elelement i alla rum.
Årligförbrukning de senaste åren 11 500 kwh 2019, 10 300 kwh 2020. Hus 123 m2.
Jag kör aldrig på eltillsats men känner emmelanåt att jag kanske bör göra det nu när vi har -4 grader ute.
1) antingen kanske jag ska öka lite mer på el-elementen mer eller så kanske jag ska testa med att köra med eltillsats för att värma upp luften. Men hur stor är effekten på den? (Tänkte att den drar mycket el)
2) jag kör nu med tilluftstemp på 42 grader (framledningstemp 46) Finns det utrymme att sätta dit ett vattenburet element när jag behöver köra med en sån temp till tillluften? ( menar om det räcker till) Det är främst i vardagsrummet som är lite kylig.
Tack!
«
Senast ändrad: 10 mars 2021, 06:26:03 av Zeke2020
»
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10206
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Nibe 470 utöka med vattenburet element
«
Svar #1 skrivet:
10 mars 2021, 10:01:34 »
Citera
F470 har förvärmd tilluft som ska hålla ca 18-20 °C för bästa ventilation. Det ska ge hög komfort men det ska inte vara en del av uppvärmningen. För uppvärmningen ska man ha vattenburen golvvärme eller vattenburna radiatorer. Vill man värma huset med tilluften behöver man kanaler som är tillräckligt stora för det och cirkulerande luft genom ett luftvärmeaggregat. Nu värmer ni med en luftluftvärmepump och de brukar fungera bra men kräver en öppen planlösning och öppna dörrar. Kanske går det att sätta några vattenburna radiatorer där el-radiatorer som värmer sitter idag? Energibesparingen blir dock inte så stor.
«
Senast ändrad: 10 mars 2021, 10:05:40 av Josth
»
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Zeke2020
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Zeke2020
«
Svar #2 skrivet:
10 mars 2021, 11:33:18 »
Citera
Jag har ju i alla drivit på och har haft hög framledningstemperatur. Förra var en Aquaes 270.
Vill hålla ned förbrukningen på elradiatorerna. Med Aquaes 270 så hade jag 55 grader i tanken och som sen shuntades ut.
Testar med nya 470 och göra likadant men förstår att det inte är vettigt att göra så med denna. Skiljer sig kompressorn mm om man jmf Aquaes och Nibe?
Absolut om man jag drar ned framledningstemp så tycker jag att jag kan installera vattenburna element.
Hur ska man veta hur många element som min 470 kan klara av?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
10 mars 2021, 12:44:35 »
Citera
Då hade du nog Aquaes 270 med tilluftsmodul TA450 tidigare(?) Kan inte detaljer om 270 men det är samma typ av traditionell frånluftsvärmepump som ger ca 2 kW värme från kompressorn. F470 har också en el-patron på 9,5 kW så den ska klara att värma ett hus på minst 200 kvm med vattenburna radiatorer eller vattenburen golvvärme. Antalet radiatorer kan säkert vara upp till 15-20 st sammanlagt. Bra om radiatorerna är något överdimensionerade (hellre än underdimensionerade) för att hålla nere framledningstemperaturer och därmed få högre verkningsgrad i F470.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Zeke2020
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Zeke2020
«
Svar #4 skrivet:
10 mars 2021, 12:48:31 »
Citera
Har du nån känsla vad ett par element kostar inkl montering? På ett ungefär.
Vet ej om du hade koll på 270 med TA 450 men är kompressorn ungefärlig likvärdig med min 470?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #5 skrivet:
10 mars 2021, 12:51:53 »
Citera
Ja kompressorerna är likvärdiga då båda modellerna kyler frånluften till några få plusgrader. Har något svagt minne att någon räknade med 7000 kr per vattenburen radiator vid konvertering av värmen i huset men det beror på många faktorer.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 805
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
ghupost
170KJ
Zyberdude
DonPablo
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info