Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: luft/vatten till ett 400 m2 garage  (läst 3569 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bigblock

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
luft/vatten till ett 400 m2 garage
« skrivet: 17 mars 2006, 01:38:24 »
Mycket intressant forum det här! Det verkar finnas en enorm kunskap och erfarenhet här så  här är frågan.

Jag funderar på att bygga ett garage i stockholmstrakten på ca 400 m2. Utetemperaturen på vintern här ligger runt -5 till 0 C.
Min tanke är att ha en luft/vatten vp som matar varmvattnet direkt ner i betongplattan. Inga vattentankar och reglering används. Betongmassan är på ca 100 m3 dvs, ca 200 ton så reglering behövs inte. Temeraturen blir vad den blir.

1. Det livslängssynpunkt så är väl det bästa en pump som går kontinuerligt from okt tom april?

2. Vad är era synpunkter på följande?
Jag har personligen dåliga erfarenheter av berg vp-ar. Jag har ett garage på 288 m2 där ytterslingan isade nått otroligt och det blev kortslutning i själva pumpen.
Det är 2 borrhål på ca 100 m vardera.
Jag svetsade i hop en 10 l tank och satte in 2 elpatroner på 6 kW vardera i den. Vattnet som går ner i betongen värms upp i denna lilla tank.
Jag kör den ena patronen och det håller ca 7 C över hela vintern. Vattnet som går ner är ca 22 C. Med bägge patronerna ca 28 C.
Det gåt åt ca 30000 kWh till uppvärmning.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29884
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: luft/vatten till ett 400 m2 garage
« Svar #1 skrivet: 17 mars 2006, 15:42:44 »
Hej!
1. Du behöver nog en utegivare i alla fall, annars blir det nog lite obehagligt varmt då utetempen går upp, uteffekten på en luft VP varierar kraftigt med utetempen.

2. Angående din erfarenhet av bergvärme, frös förångaren eller vad isade igen?
Troligen är 2x100 meter borrhål för lite för att värma ett garage av denna storlek, du tog nog upp för mycket effekt ur borrhålen.


Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9820
  • Karma +19/-4
SV: luft/vatten till ett 400 m2 garage
« Svar #2 skrivet: 17 mars 2006, 16:02:26 »
... Jag har ett garage på 288 m2 där ytterslingan isade nått otroligt och det blev kortslutning i själva pumpen.
Det är 2 borrhål på ca 100 m vardera.

Märkligt, borrhålen borde ha räckt till en 10 kW pump. Det var väl aldrig så att borrhålen var parallellkopplade och att det av någon anledning cirkulerade köldbärare bara genom en slinga. En värmepump skulle annars fungera superbra. 28 graders framledningstemperatur, säkert en värmefaktor på 4.

Kan vi få liter mer detaljer? Pumpstorlek, och, om möjligt, temperaturer på köldbäraren när pumpen gick. Hur är slingorna kopplade, finns förgreningen åtkomlig i fallet parallellkoppling eller är den nergrävd? Kortslutning i pumpen, vad hände? Stannade den pga för låg temperatur på köldbäraren i slingan eller överhettades kompressormotorn?

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29884
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: luft/vatten till ett 400 m2 garage
« Svar #3 skrivet: 18 mars 2006, 07:20:19 »
Märkligt, borrhålen borde ha räckt till en 10 kW pump. Det var väl aldrig så att borrhålen var parallellkopplade och att det av någon anledning cirkulerade köldbärare bara genom en slinga. En värmepump skulle annars fungera superbra. 28 graders framledningstemperatur, säkert en värmefaktor på 4.

Reglerar man VP:n på sedvanligt vis så skulle det nog funkat men kör man en 10 kW VP kontinuerligt oktober-april utan uppehåll så kan man nog frysa även 200m borrhål.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bigblock

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: luft/vatten till ett 400 m2 garage
« Svar #4 skrivet: 19 mars 2006, 16:40:55 »
Här är lite mer tekniska data om vp till 288 m2 garaget:
Byggd 1989, ca 70 m3 betong = 140 ton.
VP är mest troligt en IVT 2000 M, dvs vid 0 C / 45 C ut ger den 10,2 kW.
Separat varmvatten beredare som troligen får lite varmvatten från vp (kommer ej ihåg).
Systemet la av runt 1997 eller så enligt tidigare ägare.

1. Mark (Yttre) slingan skadad då i samband med gräsklippning (!),  reparerad  av mig påfylld med alkohol/vatten. tät.

2. Yttre pump bytt av mig till en mera kraftfull, då den som satt i började läcka, och om jag inte minns fel, triggade överströmsskyddet ibland åxå.

3. Inre slinga är på ca 400 l, varav ca 80-100 l glykol påfylld av mig. Den klara av -15 C om jag inte minns fel. 150 l tank i vp skåpet.

4. Trasig uppvärmningsslinga för vp bytt av mig.
En eloge till IVT som skickade en ny till mig utan kostnad och tjafs.

5. Bekräftad kortslutning i själva vp's pumpen mellan en fas och nolla.
    Det är den definitiva dödsstöten för systemet.

6. Den isar som sagt utav h-vete i markslingan som börjar i cirkulationspumpen och pumpar ut det kallaste vattnet. Jag tror att vattnet som kom in var runt 0 C eller tom på -2C

7. Markslingan (dvs en bergsslinga) går till 2 borrhål i serie, som jag kan bedömma det. Enligt tidigare ägare så är borrhålen 100 djupa.
Tyvärr så är borrhålsrören tom något över marknivån, vilket bidrar till kylning av bergsslingan.

Frågor.

1.Kan man enkelt kolla borrhålsdjup?

2. ÄR det realistiskt är enbart byta vp, eller måste man byta hela  skåpet?
   
3. Sedan fattar jag inte varför ett vp med skåp är så förbaskat dyrt. Jfr med exv en frys.

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: luft/vatten till ett 400 m2 garage
« Svar #5 skrivet: 19 mars 2006, 19:15:30 »
hej
jag skulle nog försöka få ordning på bergvärmeanläggningen om jag vore i dina kläder. ta kontakt med firman som satte pumpen så ger de dig säkert en offert på att byta delar eller i värsta fall hela värmepumpen. hur som helst kommer du säkert få en bättre pay off jämfört med en luftvatten vp i och med att du har borrhålen.

mvh

Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29884
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: luft/vatten till ett 400 m2 garage
« Svar #6 skrivet: 19 mars 2006, 19:28:12 »
6. Den isar som sagt utav h-vete i markslingan som börjar i cirkulationspumpen och pumpar ut det kallaste vattnet. Jag tror att vattnet som kom in var runt 0 C eller tom på -2C

Detta är normalt inget problem, brine-slangarna ska isoleras med armaflex så slipper du påväxten av is.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9820
  • Karma +19/-4
SV: luft/vatten till ett 400 m2 garage
« Svar #7 skrivet: 19 mars 2006, 20:40:19 »
Lite konstigt att man borrade 2 hål à 100 meter. Det vanliga om man vill ha 200 meter totalt är ett hål. Med tanke på att det var en 10 kW pump borde man ha fortsatt några tiotal meter till när man ändå gjorde två borrhål. Att sikta på –2 grader in är inte ovanlig dimensionering av borrhål. Verkar vara IVT-standard. Då blir det mycket is på oisolerade slangar eftersom utgående köldbärare är en så där –5 till –6 grader. Men slangarna ska vara isolerade med diffusionstät isolering. Då bildas det inte is på dem. Är slangarna isolerade gör det inte så mycket om de går över marken en sträcka. Det verkar som om det inte är så i det här fallet då isoleringen troligen hade skyddat mot gräsklipparen, den brukar vara väldigt seg.

Om det i stället för vinkelkopplingar där slangen går ner i borrhålet finns T-kopplingar med en propp på den del som mynnar uppåt är det lätt. Ibland sätter man dit en T-koppling för att göra det enkelt att lufta systemet. Då är det bara skruva loss proppen och loda inne i slangen med fiskelina med en liten tyngd.
 
Om det inte finns T-kopplingar vore det kanske idé att sätta dit sådana. Det gör det enkelt att  avlufta slangen. Undrar om det inte är en luftficka mellan borrhålen då det verkar som om  köldbärarpumpen fick arbeta hårt. Men det är bara ett hugskott från min sida, det behöver inte vara så.

Hade borrhålen varit parallellkopplade hade pumpen haft ett lättare arbete men det kräver ventiler på bägge slingorna så att man kan trimma in samma flöde.

Har kompressorn gått sönder skall det räcka med att bara byta kompressor. Det är en mycket lönsam investering, betalar sig på en uppvärmningssäsong.

Vad gäller det nya bygget kan jag förstå om bergvärme inte känns kul. Men luft/vatten har sina också sina nackdelar. Läs lite här på forumet om alla som har haft problem med isbildning och avfrostning som inte fungerar plus att det blir inte så mycket värme när det är som kallast ute. Jag skulle vilja hävda att bergvärme i normalfallet är mer fritt från problem än ett luft/vattensystem.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!