0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har nyligen byggt .....hus med kryppgrund, de med levererar Woods Kondensafuktare.Jag tycker ej att den fungerar bra nu när det är kallt ute.Temp i grunden ligger runt c.a 4-5°. Den skall ju ej fungera bra under 5° då bör man tillföra tillskotsvärme enligt bruksanvisnigen.
Angående Woods: Jag har i dagarna ställt in en DS?15 i garaget, ca 70% RF o 9 grader. Det är inte mycket den avfuktar, drygt 2 liter per dygn efter 3 dygn ca 65%RF. Provar just nu med lägre fläkthastighet för att se om det blir bättre. När jag har Woodsen i källaren 15-17 grader blir det kannska 10 liter vid 70% RF (ja -jag vet att det är RELATIV fuktighet). Så man märker att den tappar kapacitet när temperaturen närmar sej 10 grader.
Jag har haft en hygrometer i grunden nu under våren och den har stigit till som mest 84% RH och som varmast ca 5 grader oftast lägre ned mot 3 grader. Är lite tveksam om en vanlig kondensavfuktare skulle vara speciellt effektiv (Har i och för sig inte provat). /W
Att du får ut mer vatten vid högre temperatur beror ju på att den varmare luften innehåller mer vatten. Det har egentligen inte med kapacitet att göra. Nu har du fått ner RF till 65% med kompressoravfuktare vid 9 grader på 3 dagar. Det räcker ju. Ett bra exempel på att billigare kompressoravfuktare fungerar tillräckligt bra. Och sannolikt med lägre energiåtgång jämfört med sorptionsavfuktare.
Jag tror inte hela förklaringen ligger i att det finns mer vatten i varmare luft. Nu är tyvärr mollierdiagram rena grekiska för mej, så det är lite svårt för mej att riktigt jämföra kapacitet . desutom måste det också vara viktigt vilken mängd vatten en avfuktare kan få ur luften vid olika temperaturer. Angående energiåtgången så har jag ingen aning om vad en sorbtiontyp drar i miit fall ovan var det 200W kontinuerligt
I krypgrund är det inget att tveka på gällande val av avfuktare. Antingen skaffar man en TrygghetsVakten eller en sorptionsavfuktare. Vanlig s.k. kondensavfuktare tappar i kapacitet ju kallare det blir. Under tio grader varmt kommer kondensavfuktaren att fungera mycket dåligt.Isolerar man krypgrunden kommer avfuktare att bli energisnålare då marken ej längre kommer att kunna absorbera värmen.
... men med lite orenheter/humus/byggavfall under huset bör man absolut ha en sorbtionsavfuktare, eller i alla fall en fläkt som skapar undertryck i krypgrunden - vilket i sin tur ökar driftskostnaden för trygghetsvakten och kondesavfukren, vilket gör att dess fördelar försvinner.I mina ögon är den enda SÄKRA lösningen sorbtionsavfuktning, med fläktarna kontinuerligt i drift, eventuellt som någon tidigare föreslog, en energisnålare fläkt som skapar undertryck när avfuktningsbehov inte finns. Dock i kombination med en sorbtionsavfuktare.