0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för snabb återkoppling. Huset är byggt 1909 med totalrenovering 1971. Allt byttes -71 Tak, rör, el, isolering med mera.Har fått ner offerterna på 13KW till runt 95000:- Så nu är dom bättre i pris än IVT 9KW.Då ingår allt förutom isolering av rör invändigt och ingen bortforsling.Jag var i huset idag och kollade på vilket "tryck" vedpannan står i för framledningstemperatur. Idag (+10) så var den runt 40 grader. Vet inte hur mycket den går upp i när det är låt oss säga -16. DVUT i vårt område östra småland söder om kalmar är -11,6.
Hej,Kolla Panasonic Aquarea T‑CAP 12kw som garanterar full effekt till -20 grad !På andra jag har inte hittat vad dom garanterar bara arbetstemperatur upp till -20!Det är effekt i kilowatt som värmer huset och inte framledningstemperatur i laboratoriet! Jag har Nibe 2120-12 + VVM310 ! Den heter 12 men är 8,3kw i manualen, jag upptäckte för sent! Jag är inte nöjd med styrning/gradminuter och att framledningstemperatur varierar kraftig, upp till 6-8 grad över börvärde. Under varmvatten produktion radiatorer kallnar och sista kylan rund -15 den gör varmvatten 30 minuter och tappar massa gradminuter sen börjar jakten efter gradminuter med 112 hertz. Under 3 år jag vick ingen svar från nibe på mina mejl - Total ignorerad som jag inte godkänner! ...och förlåt en svar jag fick att ska kontakta installator!!
Rent generellt så är enrörssystem med vp rätt olämpligt, eftersom prestandan på vp blir väldigt dålig med hög framtemp.