0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag hittar ingen inställning för det. I förra appen var den i en separat meny men det finns ingen här och jag ser inget i inställningarna eller så. När appen hittade enheten fanns det en firmware uppdatering. Tog nån minut men sen var 1.14.3 installerad.
Inte bra att man inte kommer åt Power Saving Läget, lite av en showstoper för oss.Du har inte kvar Online Controller och kan kolla så att den fungerar även med uppdaterad Firmware parallellt med Residential Controller Beta?
Hittar ingen uppenbar Beta version av Daikin Residential Controller i Apple App Store, så gissningsvis är det bara ni med Android som får testa Betan.
Testade att sätta power saving till Low maximum consumption och ökade till 30 grader. Märker ingen skillnad i aktivit från pumpen. Finns inte heller någon notifikation i Residential appen om att power saving är igång. Misstänker att det är för varmt i södra Sverige för att märka slillnad. Telefonen säger att det är 10c här.. Ah. De va lite tråkigt. Men då ni använder funktioner som ej finns i appen så gör väl det inte så mycket.
Nä det såklart, ingen större förlust för oss om vi inte kan testa Betan. En dag blir den väl tillgänglig även för oss.Desto mer oroväckande om det är så att Firmware-uppdateringen eller Residential-appen i sig gör att Online Controller appen inte längre förmår sätta maskinen i effektbegränsat läge av någon anledning.Det är förvisso lite av ett mysterium vad "Power Saving läget" egentligen är till för och vad det är meningen att den skall begränsa effekten till i respektive valbar nivå.Vår XRH40 satt i Hög-läget drar max 0,5 kW, vilket i mina ögon är väl lågt för att vara högsta valbara begränsning på en maskin som kan dra över 2,0 kW. Har aldrig testat Låg-läget för att det antagligen skulle begränsa effekten till väldigt låg nivå. Kanske blir relevant att testa när det är lite varmare ute, men samtidigt är enda meningen för oss med att köra effektbegränsat i syfte att undvika att maskinen kör alltför galet i variation på värmeeffekten när den ofta kör avfrostning runt 0°C. Jag vill med effektbegränsningen undvika att vår XRH30 efter avfrostning drar långt över 1 kW i typ 20 min för att sedan så gott som stänga av helt för att det efter en stund så hög effekt blir för varmt på vår övervåning.Jag har inte märkt någon skillnad på vad maskinen gör i Econo-läget jämför med Power Saving Läge Hög, förutom att man i Online Controller appen får en indikation på när maskinen för stunden faktiskt är effektbegränsad i Power Saving Läget. Någon sådan indikering får man inte i Econo-läget.Föga förvånande att denna indikering ej heller syns i Residential om man i den appen inte kan aktivera Power Saving Läget.
Prova så slipper du gissa..... D
Exakt vad är det du tycker att jag skall prova?Beta-versionen finns som sagt inte tillgänglig i Apple App Store, vad jag kan bedöma. Eller är 1.6.1 Betan?Kan du kanske svara på frågan var man kan läsa sig till vad "Power Saving Läget" avser göra och vad de olika nivåerna skall ge för effektbegränsning?Funktionen är ju tänkt för ifall man har en värmepump på en fas som är överlastad vid typ matlagning och därmed undvika att blåsa säkringen. Därför vore det ju behändigt att veta vad effekten faktiskt begränsas till i Låg, Medel och Hög. För inte skall väl alla behöva gissa eller som jag kommer göra, mäta sig fram till vad maskinen faktiskt drar?
Kompressorrfrekvens reduktion med 25/50/75 % Om vi skulle begränsa till en viss Ampere så skulle det på de minsta maskinerna innebära i praktiken ingen begränsning och på de stora att de knappt startar. Av denna anledning är det en frekvensreducering.D
Perfa76: Anledningen till att du ser liten påverkan är för att kompressorfrekvensen är reducerad i de varmare utomhustemperaturerna.Ex: XRH 30/40 har maxfrekvens 118 Hz. Det gäller vid kall väderlek. Vid varm väderlek är frekvensen begränsad till ca 56 Hz.En tillåten frekvens om 25 % = 118*0,25 = 30 Hz.Nu till det fina.I den nya Appen som släpps under April så kommer du kunna att tillåta maximal frekvens att vara 40-100 % av maxfrekvens. Detta kommer kunna ställas i steg om 5 %.Mvh Daikin