Jag har i flera år kört med avstängd elpatron och eldat i braskaminen när temp i tanken sjunkit, hela tiden har LLVP gått under vinterhalvåret.
Under denna period har jag inte kollat på detaljerad statistik i display och inte heller loggat.
Efter nyår har jag börjat använda display och loggning, till min förskräckelse har jag ibland sett minus grader på förångare och avluft.
Efter denna upptäckt har jag nu kopplat in automatik och tweakat inställningarna.
Osäker exakt vid vilken utetemp som F370:an inte kan hålla temperaturen
# # #
Det jag funderar på är när kompressorn på F370:an står still (pga uppnådd tanktemperatur) och den varma luften ventileras ut, det känns inte rätt för en skotsk själ
Ritning: frånluft 59 liter/sekund
Fläkt 60%
FLVP - F370 Avgiven värmeeffekt (PH) / COP1 kW/- 2,18 /
3,93LLVP - MHI SRK20ZJX-S Heating capacity / COP heating 2,5 /
5,56LuftLuftVärmePumpen sitter i bottenvåningen och blåser ut i hall och allrum, dessutom stiger värmen via halltrappan till ovanvåningen.
Är det ekonomiskt att köra LLVP maximalt och låta FLVP blåsa ut varmluft när kompressorn står still?
Eller skall jag enbart köra LLVP när Nibe'n inte klarar att hålla temperaturen trots kontinuerlig kompressor körtid?