Har han "bygglov" för det hålet? Om inte så har han problem. Att borra så nära din tomtgräns kräver ok från dig dessutom.
Nje, det är inte grannarna som bestämmer om han får borra, det gör miljönämnden, i min kommun iallafall. Det kan säkerligen vara lite olika med hur det fungerar men det finns domstolsbeslut på att man får borra hur nära tomtgränsen man vill, iallafall om man borrar som första borrare. Dessutom så är det väll 20 meter mellan hålen efter halva sträckan som räknas hur man nu ska kontrollera det!
Jag var tvungen att informera grannarna om att jag skulle borra men det är enbart information och inga godkännanden, så vad dom tycker spelade egentligen ingen roll. Man får ju hoppas att grannen som borrade efteråt gradade hålet, har läst någonstans att gradningen försvinner iallafall efter ca 50 meters borrning.
13m eller 20m spelar det något roll verkligen?
Vad skulle problemen kunna bli?
Om man med säkerhet visste att det är minst 13 meter mellan hålen och att det höll sig i 200 meter så spelar det absolut ingen roll, iallafall ingen större skillnad. MEN, borren vandrar så dom där 13 meterna kanske är 1 meter på 200 meters djup och har man riktig otur så kanske man borrar in i grannens borra.
Jag pratade nyligen med borraren för vi har en avloppstunnel vi inte vill borra in i som ligger 40-60 meter under vår tomt samt 34 meter ifrån borrhålets startpunkt. Då berättade han att när dom testade för att se hur rakt borrhålet är så försvann den nersänkta lampan redan efter 20 meter.