Får håpe dere forstår litt norsk.
Etter noen alarmer, og så meget dårlig effekt, har jeg nå skrudd av 408 og kjører på ren el. Perfekt timing med kaldeste vinter og dyreste strøm i norge på flere år 🥶😂
Garantien er 5 år, dette skjedde etter 5år og 4 mndr.. så dette kan jo bli spennende for økonomien 😎
Det startet med (e050) lav overh, ekspv. 12 desemember ca hver 48 time. Fikk nytt software av ctc
Da kom den ca hver 72 time
Da det ble kaldt i januar , typ -10 til -20 kom disse:
Alarm (e152) 4-veis ventil ca hvert dygn
Alarm (e162) føler sugegass LT
Er i kontakt med ctc og en kyltekniker som skal se på når de får tod. Har logget på usb og sendt ctc
Sånn her oppfører den seg:
Øvre tank 50(50)
Nedre tank 39/46
Vp jobber mot nedre, shunt på sin 180 min pause, så den varmer kun nedre tank.
Tur fra i250 til vp 38 grader, retur til i250 39grader ( selv i kun -7)
Temp synker og synker i i250 helt til ca 28/29
Så bytter vp til å varme øvre tank
Øvre tank 45/50
Nedre tank bruker nå 7 kw el og blir varm
Vp+ tilskudd
Tur fra i250 til vp 45/45,2
Så blir det tilslutt 43/42
Og så 4 veis alarm fordi tur/retur blir motsatt
Noen ideer om hva som er galt?
vp gir mulig kun 1 cop
Mitt system har ikke magnetittfilter så vannet er sort, selv om jeg kun har gulvarme. Jeg skal få renset og innatallert en slik når tekniker kommer for å fikse pumpen.
Kan den ha sluttet å virke etter ca 5 år pga sort vann? Vet det reduserer effekten og hadde tenkt å få rens og magnetitt filter nå uansett, men totalt havarere pumpen?
Spent på hva feilen er, og om ctc viser litt goodwill siden den er bare litt over garanti tid?
Blir reperasjonen for dyr, tror jeg faktisk jeg bare går over til ren el. Spart ca 6-7000 kr i årer i 5 år, så dette blir jo ikke spart, heldig selv etter 15 pr om det går i null 🙈