Hej alla glada!
Jag och min tjej har precis köpt en tjugotals villa (1926) som har ett vattenburet värmesystem som värms med hjälp av 2 stycken 6kw elpatroner i två stycken 500L ackumulatortankar. Häromdagen loggade vi in på vattenfall och jag höll bokstavligen på att sätta morgonkaffet i halsen när jag såg att våran förbrukning var uppe i 170kwh/dag
Vi beslutade oss genast för att ringa in två olika VVS/rörfirmor för att göra något åt det nuvarande värmesystemet.
Den första firman föreslog bergvärme och estimerade att det skulle kosta drygt 180.000 för borrning, installation och utrustning. Den andra firman föreslog luft/vatten värmepump och att vi skulle behålla den ena ackumulator tanken som "förstärkning" ifall det skulle behövas. Vi har fått en offert för LVVP på 106.000.
Det lutar just nu mot LVVP eftersom det skiljer nästan 80.000. Värmepumpen som man föreslog är en Mitsubishi PUD-SHWM80YAA tillsammans med en EHST20D-YM9D cylindertank.
Är det någon som har erfarenhet av Mitsubishi Ecodan sen tidigare? Enligt energikalkylen beräknade firman som rekommenderade LVVP att vi skulle kunna svara ~15000 kwh per år på att installera LVVP.
Är vi dumma om vi väljer att gå på LVVP istället för Bergvärme?
Information om husetByggår: 1926
Våningar: 3st, varav en inredd källare
Antal fönster: 11st, varav 10st tvåglas fönster och 1st ett glas fönster (ska bytas ut mot 3 glas)
Isolering: Vinden är isolerad, fasaden är inte tilläggsisolerade
Yta: 170kvm
Utomhustemperatur:
https://www.vackertvader.se/vagnh%C3%A4radBeräknad årsförbrukning el: 26000kwh/år
Ventilation: Självdrag
Eftersom detta är vårat första hus är vi totala nybörjare och alla tips mottages.
Säg gärna till om ni behöver någon ytterligare information om den nuvarande situationen så ska jag försöka svara så bra jag kan.
Tackar ödmjukast er som tar er tid att svara!