Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
CTC
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Nyinstallation
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Nyinstallation (läst 1385 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
plåtis
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 26
Karma +0/-0
plåtis
Nyinstallation
«
skrivet:
11 februari 2021, 19:18:25 »
Citera
Jag funderar på att installera en Eco Zenith i255 o en Eco air 622m även en ackumulatortank på 500 liter.
Huset som skall värmas upp är 1 1/2 plan med källare uppvärmd yta är 475 m2
Har ett 2 rörs system huset är ca 100 år och hade oljepanna med en förbrukning på 5 m3 olja.
Är jag rätt på det eller tänker jag helt fel?
Tacksam för svar
Kent
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10206
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Nyinstallation
«
Svar #1 skrivet:
11 februari 2021, 19:25:36 »
Citera
Var i landet står huset? Så man kan ta reda på dimensionerande vinterutetemperatur DVUT... Vad behövs det för framledningstemperatur i värmesystemet för att hålla 20-21 °C inne vid DVUT? Årsförbrukning 5 m³ eldningsolja låter något lite för 475 m² tycker jag. Kanske lägre innetemperatur särskilt i källaren?
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
plåtis
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
plåtis
«
Svar #2 skrivet:
11 februari 2021, 19:30:48 »
Citera
Jag bor utanför Helsingborg alltså Skåne
Det var ca16 - 18 grader i källaren och den är ca 130 m2
Vid 0 grader ute är framledningstempen 36 -38 grader för att hålla 20 grader
«
Senast ändrad: 11 februari 2021, 19:38:08 av plåtis
»
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
12 februari 2021, 10:43:01 »
Citera
Ok, nära kusten i Skåne. Annars hade jag absolut inte kunnat förstå att det har räckt med 5 m³ eldningsolja till ett så stort hus. Dimensionerande vinterutetemperatur DVUT för Helsingborg är -10,4 °C. Framledningstemperaturen tyder på runt 44 grader vid DVUT. Även om detta är en gissning så är det tillräckligt lågt för att säga att framledningstemperaturen inte blir något problem. 622M har mer än väl effekt att värma det stora huset i det klimatet.
I250-serien tycker jag är lite gammeldags såsom CTC var tidigare med viss begränsning för varmvattnet. Då är i350-serien bättre och liknar mer andra fabrikat. Men i ett så stort hus borde nog det naturliga valet vara i550 pro tror jag när det är många personer som bor där permanent eller tillfälligt.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
plåtis
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
plåtis
«
Svar #4 skrivet:
13 februari 2021, 06:19:21 »
Citera
jag skall kanske gå ner till en 614M så det blir lite längre gångtid, sätter jag sedan in en i550 pro som har större vattenvolym så hjälper det också till med gångtiden och då kanske jag skall skippa ackumulatortank/volymtank.
Ju mer man funderar ju fler alternativ dyker upp, men jag tror att jag inte är så fel på det.
Loggat
plåtis
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
plåtis
«
Svar #5 skrivet:
14 februari 2021, 11:08:29 »
Citera
Är här någon som tror jag är på rätt väg?
Loggat
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Västra Götaland
Antal inlägg: 3977
Karma +3/-0
HBerggren
«
Svar #6 skrivet:
14 februari 2021, 11:18:29 »
Citera
Tycker det är för många trådar om elpatronälskande CTC för att kunna rekommendera märket. CTC har jättefina lösningar i teorin.
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
plåtis
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
plåtis
«
Svar #7 skrivet:
14 februari 2021, 11:56:46 »
Citera
Jag tänker bara om värmepumpen kommer att klara av det ?
Vad hade du valt för pump?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #8 skrivet:
14 februari 2021, 12:27:15 »
Citera
Jag hade valt 622M, känns mest lagom för det stora huset på 475 m². 614M blir för klen tycker jag, onödigt mycket el-patron.
Loggat
plåtis
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
plåtis
«
Svar #9 skrivet:
14 februari 2021, 12:47:20 »
Citera
Tack för hjälpen
Det blir en 622M och en i550 pro väntar med ackumulatortank för att se om det behövs, förbereder dock med ventiler.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
CTC
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Nyinstallation
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1031
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
EvertL
TS Comfort AB
Rdx
Dl1000
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info