Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Borde jag sänka tilluftstemperaturen?  (läst 1914 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard91

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Borde jag sänka tilluftstemperaturen?
« skrivet: 11 februari 2021, 10:43:35 »
Hej,
Har en fråga angående tilluftstemperaturen som jag funderar på.
Har en nibe f470,
på övervåningen har vi endast tilluft som värme och el element som vi inte haft igång ännu.
Tilluften nu vid - 10 grader ute pendlar mellan 26-28 grader.
Vi har 19.3 grader på övervåningen. Lagom tycker jag men vill inte ha kallare.
Om jag sänker tilluften till t. Ex 19 grader, så är jag rädd att det ska bli kallt på övervåningen och att jag måste sätta igång el element som komplettering, och att elräkningen i slutändan blir dyrare.
Eller stannar all värme i taket nu bara när tilluften är så pass varm?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Borde jag sänka tilluftstemperaturen?
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2021, 10:55:41 »
Hej! Nu på vintern går ju ändå el-patronen mycket i F470 och då kan ni lika gärna sänka tilluftstemperaturen till 18 °C och sätta på el-radiatorerna på övervåningen istället så minskar belastningen på F470. Lite knepigt det där att välja el-radiatorer på övervåningen och vattenburen golvvärme på nedervåningen men man sparar väl en liten slant vid bygget och sedan får man gilla läget.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard91

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Borde jag sänka tilluftstemperaturen?
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2021, 10:58:24 »
Hej! Nu på vintern går ju ändå el-patronen mycket i F470 och då kan ni lika gärna sänka tilluftstemperaturen till 18 °C och sätta på el-radiatorerna på övervåningen istället så minskar belastningen på F470. Lite knepigt det där att välja el-radiatorer på övervåningen och vattenburen golvvärme på nedervåningen men man sparar väl en liten slant vid bygget och sedan får man gilla läget.
Tack för svaret, då testar jag att sänka tilluften.
Jo förra ägarna av huset snÃ¥lade väl in lite där i onödan kanske 😁

Utloggad Rickard91

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Borde jag sänka tilluftstemperaturen?
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2021, 11:12:23 »
Då till en till fråga när jag endå är på gång. Och är så osäker på detta.
Behöver pumpen vara avstängd när jag justerar tilluften.
Och visst är det någon insektsnyckel man ska använda för att skruva åt med,
Bifogar en bild där jag skruvat av hatten, visst är jag väl på rätt rör?
Mvh

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Borde jag sänka tilluftstemperaturen?
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2021, 11:16:53 »
Trimventilen till tilluftsbatteriet sitter längst ner på pannan i mitten och till höger om expansionskärlet. Lite smalare rör än de övriga. Går inte att missa om man tagit bort täckplåten. Börja med att slå av pannan för säkerhetsskull. Är osäker på om det sitter oskyddade el-ledningar som går att komma åt under plåten(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard91

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Borde jag sänka tilluftstemperaturen?
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2021, 11:35:01 »
Ursäkta om jag är trög nu, men förstår jag det rätt så är det det närmsta röret med blå pil som är Rn1 trimventil som jag ska vrida på? Nu när jag sku göra det blev jag osäker på om det är den blå eller röda pilen jag ska skruva på,
Expansionskärlet är närmast till vänster

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Borde jag sänka tilluftstemperaturen?
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2021, 12:49:27 »
Den är ventilen vid blå pil som är RN1 och du ska skruva åt. Liknar ett smutsfilter om man tittar lite snabbt. Man får prova sig fram vilket som ger lagom tilluftstemperatur.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard91

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Borde jag sänka tilluftstemperaturen?
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2021, 15:54:57 »
Den är ventilen vid blå pil som är RN1 och du ska skruva åt. Liknar ett smutsfilter om man tittar lite snabbt. Man får prova sig fram vilket som ger lagom tilluftstemperatur.
Tusen tack för hjälpen!

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
SV: Borde jag sänka tilluftstemperaturen?
« Svar #8 skrivet: 11 februari 2021, 16:26:55 »
Japp, du behöver inte stänga av pumpen. Tänk på att det tar ganska lång tid innan tilluftstemperaturen stabiliserar sig. 15 min - 1h.

Tänk på att justerhuset sitter med O-ringar. Det betyder att du kan vrida det fritt för att få mer plats för en eventuell klumpig insexnyckel. Är pumpen äldre än 5 år hade jag inte roterat till mer åtkomlig vinkel pga läckagerisk om det är torrt/kalk/skit vid O-ringarna. Men din ser ut som den är i bra vinkel för vanlig enkel nyckel. Tänker på en som ser ut som en fällkniv med 10 storlekar i samma verktyg den kan ju bli för klumpig. Vissa pumpar är födda med justeringen vänd inåt.
« Senast ändrad: 11 februari 2021, 16:32:14 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard91

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Borde jag sänka tilluftstemperaturen?
« Svar #9 skrivet: 11 februari 2021, 17:30:01 »
Japp, du behöver inte stänga av pumpen. Tänk på att det tar ganska lång tid innan tilluftstemperaturen stabiliserar sig. 15 min - 1h.

Tänk på att justerhuset sitter med O-ringar. Det betyder att du kan vrida det fritt för att få mer plats för en eventuell klumpig insexnyckel. Är pumpen äldre än 5 år hade jag inte roterat till mer åtkomlig vinkel pga läckagerisk om det är torrt/kalk/skit vid O-ringarna. Men din ser ut som den är i bra vinkel för vanlig enkel nyckel. Tänker på en som ser ut som en fällkniv med 10 storlekar i samma verktyg den kan ju bli för klumpig. Vissa pumpar är födda med justeringen vänd inåt.
Tack för den bra förklaringen, har hållit på att skruva fram och tillbaka och funderat varför det inte händer något med tilluftstemp när jag kolla info displayen.
Tappade bort mig till slut med hur den satt frÃ¥n början😅, fÃ¥r börja om nu bara och vänta en stund dÃ¥ för att se vad som händer.
pumpen satte gamla ägarna in 2018, kan enkelt komma åt med insektsnyckel och justera,
Visst är det så att jag ska skruva åt höger (medurs) för att skruva åt så att tempen sjunker?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Borde jag sänka tilluftstemperaturen?
« Svar #10 skrivet: 11 februari 2021, 17:42:51 »
Jo visst måste det vara så att vridning medurs stänger ventilen. Enligt manualen kan man totalt vrida minst 7 varv mellan helt stängt och helt öppet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
SV: Borde jag sänka tilluftstemperaturen?
« Svar #11 skrivet: 11 februari 2021, 17:44:10 »
Tack för den bra förklaringen, har hållit på att skruva fram och tillbaka och funderat varför det inte händer något med tilluftstemp när jag kolla info displayen.
Tappade bort mig till slut med hur den satt frÃ¥n början😅, fÃ¥r börja om nu bara och vänta en stund dÃ¥ för att se vad som händer.
pumpen satte gamla ägarna in 2018, kan enkelt komma åt med insektsnyckel och justera,
Visst är det så att jag ska skruva åt höger (medurs) för att skruva åt så att tempen sjunker?
Stämmer bra med medurs stängning! Oftast är det bara i botten som är verksamt, men beror på hur systemet är uppbyggt. Öppna 0,5 varv medurs från botten borde vara ungefär den ska ligga.
Håll lite koll i loggen så temperaturen är stabil när du är klar. Pumpen varnar och stänger ner sig om det blir kritiskt lågt helt plötsligt. Golvvärmens ställdon kan sannolikt få temperaturen att avvika.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard91

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Borde jag sänka tilluftstemperaturen?
« Svar #12 skrivet: 11 februari 2021, 18:38:06 »
Tack för dom bra svaren.känns det som jag börjar förstÃ¥ mig pÃ¥ pumpen. 🙂
Fått ner tilluften till 20,5 grader nu. Tänkte börja elda en kvällsbrasa nu, så Väntar tills imorgon innan jag vrider ner den lite till

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!