Hej,
För några år sedan installerade jag min bergvärme efter konvertering från direktverkande el, till vattenburet tvårörssystem. Jag frågade då installatören om radiatorerna behövde justeras, vilket han sa att man inte behövde göra. Fullt öppna skulle de vara enligt honom. För skojs skull provade jag för någon vecka sedan att mäta temperaturdifferensen på radiatorerna. Då varierade det väldigt mycket, något/några element var på ca 1 grad och några andra på 12-13 grader. Av en slump pratade jag med en rörmokare som var på besök på jobbet. Han sa då att jag definitivt måste ställa in dem. Så i helgen gjorde jag det. Nu ligger differens på ca 6-7 grader på varje individuellt element. Så vitt jag förstår det ska det ligga mellan 5-10 grader, så det låter ju som att jag fått till det.
Jag har en Nibe F1255, och cirkulationspumpen innan jag justerade låg konstant på 1% när den producerade värme. Idag är första hela dagen och när jag kollat i appen har då cirkulationspumpen legat på 10-15% effekt, med framledning på ca 37 grader och retur på ca 30 grader, med utetemp på ca -10 grader och innetemp på ca 21 grader.
Vad bör en väl inställd anläggning ha för hastighet på cirkulationspumpen normalt sett? Verkar det nya värdet vara mer rätt än det gamla?
Tack på förhand.