Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FH35 avfrostar var 25e minut  (läst 7263 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #30 skrivet: 12 mars 2021, 14:43:23 »
Har du till samtliga parter fört på tal frågan eller möjligheten att byta ut hela maskinen mot en modernare maskin som tillverkas idag och som finns på lager?

Som jag ser det så borde det finnas mycket att tjäna på att byta ut maskinen istället för att reparera och ta kostnaden för att fylla med ny R410a. För att inte tala om vad det måste kosta för ME att nytillverka en utgången produkt för att förse dig med en "gammal" utedel.

Om ME inte har reserv-utedelar på lager, så måste det ju betyda att de aldrig har haft för avsikt att behöva byta ut sådana inom garantitiden. Så rimligtvis har någon på ME räknat på att det är mer ekonomiskt även för dem att låta byta ut hela maskinen ifall en utedel går sönder?

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #31 skrivet: 12 mars 2021, 15:53:19 »
Har du till samtliga parter fört på tal frågan eller möjligheten att byta ut hela maskinen mot en modernare maskin som tillverkas idag och som finns på lager?

Som jag ser det så borde det finnas mycket att tjäna på att byta ut maskinen istället för att reparera och ta kostnaden för att fylla med ny R410a. För att inte tala om vad det måste kosta för ME att nytillverka en utgången produkt för att förse dig med en "gammal" utedel.

Om ME inte har reserv-utedelar på lager, så måste det ju betyda att de aldrig har haft för avsikt att behöva byta ut sådana inom garantitiden. Så rimligtvis har någon på ME räknat på att det är mer ekonomiskt även för dem att låta byta ut hela maskinen ifall en utedel går sönder?

Jag har föreslagit utbyte till ex ft35 som ersätter fh35. Eller en multimaskin och jag betalar mellanskillnad.
Men icke då. 20grader säger helt NEJ  dontknow att byta mot nåt. För mitsu teknisk chef har jag nämnt att jag vill byta in den men det har dom inte sagt ja till.

Alltså, jag har haft ett rent helvete med detta. 1 månad i ca 14 graders värme inomhus och ett himla jagande som inte leder nån vart.

På mitsubishi säger dom till mig i telefon att du ska inte ha med att göra sådana där näthandlare som 20grader :o



« Senast ändrad: 12 mars 2021, 15:56:42 av Grönbete »

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #32 skrivet: 12 mars 2021, 16:55:15 »
På mitsubishi säger dom till mig i telefon att du ska inte ha med att göra sådana där näthandlare som 20grader :o
Nej tyvärr är det nog så att ME har rätt i det. Betalar man mindre så måste man också förvänta sig mindre support än om man betalar mer till en lokal firma som oftast har större egenintresse av att tillfredställa den enskilde kunden vid problem.

Är det självvalt att du bara har 14°C inne, eller har du eller någon före dig bantat ned huvudvärmesystemet så mycket att det inte klarar av att hålla högre temperatur?
Jag kommer personligen aldrig ta bort mer än något enstaka element i vårt hus, trots att vi ned till minst -20°C klarar oss på våra tre värmepumpar och sannolikt skulle klara oss fullgott också om en av dem lägger av när det är som kallast.

Att du bara har 14°C inne för att värmepumpen har lagt av, det får du nog stå för helt och hållet själv. Det är ingen på 20grader eller ME som tvingat dig till ha ha det så. Men visst det kostar att värma med direktverkande el om man är van vid att klara sig på LLVP. Det kostar även lite mer att köpa värmepump av lokal återförsäljare som man lättare kan besöka och slå näven i bordet hos.

Notera att det ifall du skulle ha rätt till ersättning för merkostnader under tiden som det tagit för dem att laga värmepumpen, så är det svårt att argumentera för mer än den ökning i elförbrukning som du kan bevisa med elräkningarna. Att du väljer att nöjda sig med 14°C istället för mer humana 19°C kommer ingen sannolikt ta hänsyn till ifall det kommer till en sådan slutpunkt i ditt ärende.
« Senast ändrad: 12 mars 2021, 17:03:55 av Perfa76 »

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #33 skrivet: 12 mars 2021, 17:26:48 »
Vi har underdimensionerad elvärme. Byggt om lite och tagit bort några elelement.
Har ställt in ett extra element och med alla på så hade vi 13 grader när det var -20 i februari.

Kräver ingen ersättning alls för höjda kostnadet. Vad jag däremot skulle uppskatta är att det inte skulle tagit 1 månad för att komma ut och felsöka.

Och att man nu löser detta från 20gradet så att det inte behöver ta mer än ett par veckor till.

Tycker inte att "skälig" tid för att få en vara reparerad/utbytt är 4 månadet eller mer som 20grader erbjuder med att jag skall vänta på en utbytesdel.

Sen att jag fått ägna flertalet timmar åt något som min åf 20grader skulle ordna åt mig som kund gör det hela inte bättre.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #34 skrivet: 12 mars 2021, 17:40:54 »
Vilken soppa !!

Reservdelar har troligen Mitsubishi på lager men frågan verkar vara om han som felsökte vet vad som ska göras förutom att han visste hur man begär en ny utedel

Grönbetes återförsäljare borde rimligen skicka en annan kylfirma som kollar detta ärende på plats vad som egentligen är problemet.

Svårt att tro att återförsäljaren kan hävda att man måste vänta på en ny utedel om det nu inte är klarlagt att det är så ”illa” men det låter inte så men har inte mer uppgifter än vad som framkommit här.


Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #35 skrivet: 12 mars 2021, 19:26:56 »
Vilken soppa !!

Reservdelar har troligen Mitsubishi på lager men frågan verkar vara om han som felsökte vet vad som ska göras förutom att han visste hur man begär en ny utedel

Grönbetes återförsäljare borde rimligen skicka en annan kylfirma som kollar detta ärende på plats vad som egentligen är problemet.

Svårt att tro att återförsäljaren kan hävda att man måste vänta på en ny utedel om det nu inte är klarlagt att det är så ”illa” men det låter inte så men har inte mer uppgifter än vad som framkommit här.

Snackade med killen från kylslaget idag som var ute hos oss. Frågade om dom verkligen var säkra på att ventilen var felet. Och ja det var han. Inte bara att byta ut käglan.. hela ventilen var orsaken och siiter fastlödd i maskinen.

Sen frågade jag om kylslaget i göteborgstrakten kunde fixa det. Men det kunde de inte. Bara verkstan i vallentuna kunde det.

Så 2 alternativ från 20grader som de berättade om dom inte hittar en utedel nånstans.

Ska ta upp det där igen att lösa ärendet med en annan modell som finns nu. Men tror det är lönlöst.

Bifogar rep protokoll. Tror inte det är nåt hemligt med det.
Tycker om att vara rak på sak och att inget döljs


« Senast ändrad: 12 mars 2021, 19:31:22 av Grönbete »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4749
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #36 skrivet: 12 mars 2021, 19:32:41 »
Är det ventilen som sägs vara felet , det är inte många tillverkare av dito , så inspektera vad det sår på den och sök efter de nummer som står där. Troligtvis hittar du något. Det ned att det inte finns är kanske inte riktigt, men från Mitsubishi kanske det är så.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #37 skrivet: 12 mars 2021, 20:18:47 »
Framgick inte mycket i den rapporten, ett par bilder som är svåra att tolka då man inte vet vad som är gjort och ett mail med : läckande 3-vägs ventil, skickar ni en ny utedel?

Man ska nog ha tur om man får en ny utedel med det underlaget !

Man undrar ju hur dom gör vid eventuella fel på dom olika tillverkare dom installerar om det måste lödas då det bara verkar vara verkstan i Stockholm som klarar lödning och installationsfirman installerar väl i stora delar av Sverige oavsett om det är garantiärende eller inte.

Att inte din återförsäljare tar hem lämplig reservdel som tillverkaren verkar vilja för snabb åtgärd och ber en annan kylfirma byta den är det stora mysteriet.

Har lite svårt att förstå din stora ilska mot tillverkaren i det här fallet
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #38 skrivet: 12 mars 2021, 20:45:05 »
Framgick inte mycket i den rapporten, ett par bilder som är svåra att tolka då man inte vet vad som är gjort och ett mail med : läckande 3-vägs ventil, skickar ni en ny utedel?

Man ska nog ha tur om man får en ny utedel med det underlaget !

Man undrar ju hur dom gör vid eventuella fel på dom olika tillverkare dom installerar om det måste lödas då det bara verkar vara verkstan i Stockholm som klarar lödning och installationsfirman installerar väl i stora delar av Sverige oavsett om det är garantiärende eller inte.

Att inte din återförsäljare tar hem lämplig reservdel som tillverkaren verkar vilja för snabb åtgärd och ber en annan kylfirma byta den är det stora mysteriet.

Har lite svårt att förstå din stora ilska mot tillverkaren i det här fallet

Efter en sådan här vecka är jag helt slut i huvudet och förvirrad.  Har säkert därför inte alltid uttryckt mig solklart.
80% av min ilska/besvikelse ligger mot 20grader det är dem jag köpt pumpen av och dom som skall stötta mig.

Lite besvikelse mot Mitsubishi för dom först "tappade" bort mailet från kylslaget och jag fick jaga på för att det kom till rätta. Och för att Mitsubishi uttryckte sig med orden "då får du väl kontakta kylslaget då" när dom inte hittade mailet från kylslaget. Inte att dom själva kunde ta tag i saken utan att jag fick samordna det hela.

Sen är man besviken på kylslaget för 1 månads väntetid för besök.



Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #39 skrivet: 12 mars 2021, 21:17:33 »
Köper helt besvikelsen att Mailet ”tappades” bort  tummenupp

Procentsatsen borde dock slå i taket för din återförsäljare då det är på deras ansvar att dom skickar ut någon att felsöka och sen löser det.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #40 skrivet: 12 mars 2021, 21:48:59 »
Köper helt besvikelsen att Mailet ”tappades” bort  tummenupp

Procentsatsen borde dock slå i taket för din återförsäljare då det är på deras ansvar att dom skickar ut någon att felsöka och sen löser det.

Japp, håller med dig helt och hållet.

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #41 skrivet: 13 mars 2021, 13:31:51 »
Vilken soppa.

Om det nu inte finns utbytesmaskiner så får man väl byta ventilen. Men jag har ännu inte sett en trevägsventil som läckt annat än vid montering, några scraderventiler som behövt bytas men normalt är ju ”locken” täta om man spänner dom med lite känsla. Så läckande ventil här känns lite långsökt om det inte är scraderventilen.

Tråkigt med väntan men näthandel är ju billigt av en orsak - saknad av service och närhet, kund hamnar i mellan säljare och installatör samt tillverkare. Men det är ju solklart att det är till säljaren du ska vända dig. Hoppas det löser sig snart.

Utloggad Swedal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #42 skrivet: 14 mars 2021, 19:03:53 »
Men herregud vad är det för amatörer. Om det nu bara är röranslutningen med serviceporten som bråkar så är det väl bara att löda dit en ny. Dom är tämligen standard så det går säkert att få till med vilken som helst med 3/8 anslutning. Jag hade skurit loss en ventil från en skrotad pump och lött dit den samma dag och fyllt upp maskinen för dig om du var min kund. Troligtvis är det inte ens fel på ventilen utan på den som gjorde konan på röret. Alternativt att han inte öppnat kranen ordentligt så den tätat utåt eller att schraderventilen läckt. Då är jobbet ännu enklare fixat.

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #43 skrivet: 16 mars 2021, 11:00:05 »
Lite framgång i ärendet från 20grader.
Reparatör skall komma ut nästa vecka och löda dit en ny ventil på plats!
Beroende på vädret sades det.

Får hoppas det går bra att göra sånt jobb ute och att det är ventilen som är felet.

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #44 skrivet: 25 mars 2021, 14:31:12 »
Så där ja, nu står man där igen och ingenting är gjort.
Den 16e mars Lovade 20grader att pumpen skulle fungera igen denna veckan.
3-vägsventilen skulle bytas ut.

Ingen har naturligtvis hört av sig sen dess så jag ringde.
Det 20grader nu säger att reparatören fått fel ventil från Mitsubishi.

Snart 2 månader utan värmepump.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!