Hej !
Min IVT490, snart 18 år gammal har nu vid 1 tillfälle inom veckan värmt upp vattnet så att överhettningsskyddet löst ut, och då blev det kallt i både golvvärmen och vattentanken.
Återställer den med att nollställa överhettningsskyddet och då värmer den upp återigen.
Idag så noterade jag åter igen att varmvattnet var vansinnigt varmt, uppåt 90 grader, men överhettningsskyddet hade inte kickat in ännu.
Det känns som den hamnar i ett läge där elpatronen inte slår av utan fortsätter värma. Jag noterar dock att den gröna dioden för "eltillskott" inte är tänd, fast varmvattnets temperatur stiger snabbt, vilket knappast bara kompressorn skulle klara ensam vid -5 grader utomhus temperatur.
Så något skumt är det och jag googlade lite på liknande fel. Det var ett antal av sökträffarna som pekade på att kontaktorn(relä) skulle bränt eller klibbat igen.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49240.0Jag öppnade min elbox på IVT490 och tittade till kraftkortet, men jag kan faktiskt inte se att det är bränt någonstans vid kontaktorn. Vidare så noterar jag att "vippan" på kontaktorn/relä'et löper lätt till och från, så det ser ju inte ut att vara skadat.
Jag provade även det tricket som nämndes på annat forum att släcka ned ljuset och sedan gå från auto till manuell styrning, fram och tillbaka för att se om det blixtrade till vid kontaktorn, och det gör det inte.
Så, som novis skulle jag säga att kontaktorn inte ser uppenbart skadad ut, men den kanske ändå kan ha tendenser att hänga sig i påslaget läge ?
Jag har låtit värmepumpen varit avslagen ett tag och låtit varmvattnet svalna något, neråt 77 grader (GT3:2) och motionerat kontaktorns vippa/switch fram och tillbaka.
Hittills verkar det fungera ok, kompressor kör lite, men tillskottet kickar inte in, och kontaktorn är avslagen. Vattentemperaturen fortsätter sjunka långsamt mot 76 grader.
Så det är inte så att kontaktor är påslagen hela tiden, utan det verkar vara så att den ibland (hänt 2 gånger uppenbarligen) förblir påslagen trots att temperaturen redan är för hög i vatten och golv.
Någon som känner igen beteendet och har ideer på vad det skulle kunna vara ?
Notera att mina teorier om kontaktor/relä kanske är felaktiga, så låter er inte missledas av denna teori, ni kanske har andra ideer.
P.S. Jag har för 4 år sedan fått tips och fantastisk fin hjälp här på forumet angående byte av kondensator av Larsmaja, så denna kondensator komponent på kraftkortet är utbytt och fungerar utmärkt.
Mvh
Tobias