0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är detta alltså logg via serieinterfacet? Vilken test-mode?
Skumt att programvaran begär mer än 3kW tillskott när du blockerat 2 effektsteg
Också konstigt är det vid ca 12.50. Här minskas Begärd VP-effekt samtidigt som extraeffekt begärs. Har pumpen gått i begränsning av förångartemperatur här? Något liknande sker ca kl 14.30.
Det hade varit intressant att se rumstemperatur och cirkulationstemperatur också
En reflektion på felsökningslistan är också anvisningarna för att ändra regler-parametrarna a1, M1, a2, M2. Helt obefintliga
Observera att den kanske vill ha en viss mängd, tex 6 kW men den kan ju nu aldrig få mer än 3. Intressant att se är ju att den rätt ofta begär mer än 3, ofta 6 och ibland även 9 kW. Samtidigt ser man att behovet försvinner rätt snabbt så "om man inte har så bråttom" så räcker det tydligen fint med 3 kW som den får i praktiken. Och jag kapar bort dom högre effekttopparna som annars hade varit ganska dyra. Rätt kul och kanske något att fundera på för andra som har likadan pump och nätbolagstaxa
Så här räknar vi ut effektavgiftenMed hjälp av timavläsning av din elmätare tar vi fram de tre högsta värdena helgfri vardag mellan klockan 7-19 under en månad. Genomsnittet använder vi som underlag för att räkna fram effektavgiften. Om genomsnittet till exempel är 5,7 kW under perioden april-oktober då avgiften är 57,98 kr/kW och månad, blir effektavgiften 57,98x5,7=330,49 kronor. Under perioden november-mars blir effektavgiften istället 115,96x5,7=661 kronor.
Tror alltså inte att ett "tim-medelvärde" för effekt-peak levereras av elmätaren men ska ringa SEOM och fråga...
Här en annan kul sekvens. När vi eldade i vår Cronspis igår. Tände brasan runt 18 tiden och man ser tydligt hur pumpen efter ett tag börjar suga i sig den varmare frånluften. Intressant att se att den tydligen gör att pumpen klarar sig utan tillskott ända till runt 01:40 då den begär tillskott för första gången. Ett som varar runt 50 minuter. Men sedan nöjer den sig med småduttar ända fram till morgonen. Obsevera nästan alla duttar är bara 2 min långa, det finns enstaka som är 3 min! Det är ju ingenting. utetemperaturen i natt var ju lägre än minus 10. Rätt imponerande