Mycket svårt dilemma. Tyvärr är ju golvvärmen trög. Men i mitt hus håller min pump 0,3 grader skillnad senaste dygn. Inatt var det -11 och på dagen -3.
Jag tror du kan ha för hög kurva så pumpen kör onödigt mycket nattetid? Inverterpump?
Ja pumpen är ju steglös mellan 20-120hz och går upp i de högre Hz om man ger den lite extra luftflöde.
Problemet är ju att den övervärmer och sen är övervarm i timmar.
Tar man en högre filtreringstid (har 0 nu) så blir den bara ännu mer efter när det kommer in plötslig kyla och vänder det till mildare väder så ligger den med för hög framledning i flera timmar istället.
Tror du verkligen kurvan är fel när jag vid stabila temperaturer ute har perfekt innetemp?
Är det ständigt - 15 i några dagar med bara ett par grader variation så är komforten inne helt perfekt.
Likaså vid några plusgrader så verkar huset och kurvan passa perfekt ihop.
Det är bara när det börjar svänga mellan större diffar på dag och nattemperaturer ute som det blir tok.
Skulle jag sänka till en flackare kurva tror jag inte huset håller värme vid kallaste dagarna..
Sen tycker jag pumpen skulle vara lite smartare. Om kylan dyker ned till - 20c får den panik och lägger på sig snabbt på -3000GM och petar in 5KW så tar den inte hänsyn till att det faktiskt slutat rasa i temp och till och med gått upp ett par grader...
Okej om det skulle fortsätta till - 28 att det är bra om pumpen inte hamnar efter.
Men det jäkla underskottet ska betas av till varje pris även om framledningstempen är nära börvärde och utetempen börjat vända.
Här om dagen gick den från - 2800GM och 4,5KW tillskott till att få stänga ned då framledningstempen överskred maxvärde på 42 och vips hade jag positiva gradminuter och pumpen startade inte på timmar utan bara ventilerade ut inneluften utan återvinning