Köpte en Nibe F410 från Blocket och försöker långsamt starta upp den i den takt jag lyckas renovera huset. Jag har inte dragit några ventilationskanaler ännu, så än så länge vill jag bara köra den som en elpanna, men det läcker lite från (eller i närheten av) tilluftsbatteriet, vilket hindrar mig från att köra varmvatten i elementen för det känns inte helt 100 när det droppar vatten bakom elpanelen.
Jag har plockat bort filtret, fläktmotorn och skruvat bort någon liten lucka högst upp till vänster för att försöka se så mycket av tilluftslådan som jag kan. Sedan dammsög jag upp rätt mycket insekter, tillräckligt för en stabil förrätt ungefär. Så då ser jag genom den luckan att om jag sätter tryck på vattnet i "panndelen och radiatorsystemet" så droppar det kanske 2-4 droppar per minut till höger om luftintaget på tilluftsbatteriet. Så antagligen är det någon spricka där någonstans, men den är inte särskilt stor, eller så är det kanske någon koppling som har skakats loss när jag körde hem den 10-15 mil ståendes (enligt instruktionsboken) på släpet. Vad det än är så skulle jag vilja se var problemet ligger innan jag bestämmer mig för att åtgärda det på något vis. Så det är framförallt två saker jag undrar över just nu:
1. Hur kommer jag åt att få fri sikt över tilluftsbatteriet? Eller går det att ta ut hela tilluftslådan på något smidigt sätt och undersöka den utanför chassit? Värmepumpen står uppträngd i en återvändsgränd så jag kommer bara åt den framifrån, och jag ser inte riktigt hur lådan sitter fast förutom några skruvar upptill som jag har tagit bort, en nit i chassit och någon form av tätning kring varmvattenrören.
2. Går det att tömma "panndelen och radiatorsystemet" helt och fortfarande köra vidare med den som en varmvattenberedare på elpatron tills jag har löst problemet ovan? Just nu har alla tankar vatten i sig, men trycket ligger väldigt lågt för att minska/stoppa läckaget. Som jag förstår instruktionsboken så ligger tappvattnet i tanken som dom kallar för "vattenvärmaren" och "panndelen och radiatorsystemet" är i ett dubbelmantelutrymme som omsluter delar av vattenvärmaren. Jag killgissar att elpatronen gör verkan på "vattenvärmaren" som i sin tur värmer upp "panndelen och radiatorsystemet"? I så fall kanske det räcker att det är vatten i vattenvärmaren när elpatronen är i drift? Instruktionsboken varnar för att elpatronen kan gå åt om man inte har fyllt på med vatten, men jag har inte på egen hand lyckats reda ut om det bara gäller vattenvärmaren, panndelen och radiatorsystemet eller båda tankarna...
Tack för hjälpen!