Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin "smäller" vid avfrostning  (läst 2233 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mcwede

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Daikin "smäller" vid avfrostning
« skrivet: 31 januari 2021, 16:11:20 »
Hej.
Har en nyinstallerad Daikin på stugan som i slutet av avfrostning typ smäller till så ytterväggen dunkar till.
Nån som vet vad det beror på?

Temperaturen ute hÃ¥ller sig runt  - 10c, hade även lite svÃ¥rt att komma upp i temp när vi kom till stugan igÃ¥r.
Har inställt på 14 under vintern, höjde nu till 16.

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 582
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin "smäller" vid avfrostning
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2021, 10:03:55 »
Hur är utedelen monterad , på väggen eller på ett stativ ?
Är det is mellan utedelen och konsoller / stativ ?
Modell på LLVP ?
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Daikin "smäller" vid avfrostning
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2021, 10:36:41 »
Kommer det typ 60 sekunder efter att kompressorn har stängt av när avfrostningen är klar?

Det är normalt att det "poffar till" när 4-vägsventilen i ute-delen skiftar från kyla till värme efter att avfrostningen är klar. Kan det vara detta ljud som det är fråga om?

Vi har egentligen för korta rör (cirka 2m) mellan ute och inne på vår Caldo XRH40 och den kan poffa till ibland så man nästan hoppar till i TV-soffan om man inte är beredd på det. Vår Caldo XRH30 med betydligt längre rördragning (6m) låter inte alls lika mycket.
« Senast ändrad: 01 februari 2021, 14:53:53 av Perfa76 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin "smäller" vid avfrostning
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2021, 13:59:00 »
OM man hör onormala ljud från utedelen efter att man lämnat en luftvärmepump obevakad en eller flera veckor så bör man nog gå och titta till utedelen, det kan vara så enkelt som att is gjort att värmepump och konsol har frusit ihop till en enhet som gör att det låter mer än tidigare.
Samma sak om det är eller har varit oväder, då kan snö och/eller is ha fastnat på lite olika ställen - som kan göra att värmepumpen inte går så bra som den borde.

Att det "poffar till" när växelventilen växlar på Daikin tror jag till viss del beror på deras (om man får tro på reklamen) kompressor som är tätare internt än de flesta andra, även om de väntar i en minut innan de växlar ventilen så finns det rätt stora tryckskillnader kvar över kompressorn och det blir ett "Plötsligt strömningsljud" som kan låta lite ociviliserat.
Vet man med sig att just den täta kompressorn också borgar för mindre effekttapp vid riktigt låga utetemperaturer så kanske det inte spelar så stor roll?

Huruvida den orkar värma eller ej (om allt är OK i övrigt) hänger väl mest ihop med hur stort utrymme den skall värma, hur välisolerat det är, och hur kallt det är ute.

Är det ett större rum så kanske man får räkna med att det blir lite större temperaturskillnader mellan innedelen och avlägsnare delar av rummet/huset under tider när värmepumpen går med hög uteffekt.
Skulle så vara fallet kan man nog tvingas öka börvärdet ett par grader oavsett fabrikat.

De som kan styra via fjärren (Tempgivare monterad i fjärrkontroll) tycker jag har en vettig lösning för att komma tillrätta med den problembilden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Daikin "smäller" vid avfrostning
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2021, 15:16:52 »
Att det "poffar till" när växelventilen växlar på Daikin tror jag till viss del beror på deras (om man får tro på reklamen) kompressor som är tätare internt än de flesta andra, även om de väntar i en minut innan de växlar ventilen så finns det rätt stora tryckskillnader kvar över kompressorn och det blir ett "Plötsligt strömningsljud" som kan låta lite ociviliserat.
Det är säkert bidragande att kompressorn är tät, men en avgörande fråga är väl också vad lägsta trycket är som den elektroniska expansionsventilen kan ställas ut till och vad Daikin faktiskt styr den mot? Detta bör kunna skilja en hel del mellan olika tillverkare och maskiner/köldmedier.

Jag är hur som helst helt säker på att Daikin skulle kunna styra maskinen lite annorlunda och därmed få till stånd ett lägre tryck på gasen innan 4-vägsventilen slår om och släpper in gasen som står under tryck i ute-delen efter avfrostning. Rimligtvis skulle trycket kunna sänkas radikalt genom att börja köra fläkten i ute-delen en kort stund av nuvarande typ 60 sekunder innan 4-vägsventilen slår om, men då skulle såklart lite mer värmeenergi gå förlorad till uteluften.
Mest önskvärt vore väl egentligen att ventilen kunde slås om lite långsammare, så att det inte blev en lika kraftig tryckstöt i innerdelen.
Tryckstöten i sig kan ju dock vara av godo i syfte att föra tillbaks olja till kompressorn. Vad vet jag...

Jag har själv noterat att trycket i "puffen" varierar kraftigt från gång till gång. Ibland märks den knappt och ibland hoppar man till i soffan av det plötsliga ljudet. Vad det är som skapar variationen vet jag inte säkert. Har inte kunnat koppla det till någon annan mätbar parameter. Kanske handlar det om tajming på hur expansionsventilen och kompressorn styrs under avfrostningens avslut, men kanske handlar det bara om i vilket läge kompressorn stannar (mer eller mindre internt läckage).

Utloggad menbj0

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin "smäller" vid avfrostning
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2021, 00:18:20 »
Hur tar man bort is på bästa sätt vid fötterna mot väggstativet och området runtomkring? Vill ju inte skada någon del.
Hus Göteborg: Daikin Caldo XR30, 2018
Hus Lysekil: IVT Greenline HE C7, 2022

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin "smäller" vid avfrostning
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2021, 06:08:08 »
Knacka bort den del av isen som sitter under stativet med en hammare eller annat verktyg, resten kan du tina bort med varmt vatten, t.ex. med vatten du värmer i en vattenkokare.
Så länge isen inte "sitter fast i" förångaren är det ingen risk, som jag ser det, att du skadar värmepumpen genom att "knacka bort" isen med någon form av verktyg.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Thomas S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin "smäller" vid avfrostning
« Svar #7 skrivet: 07 februari 2021, 10:27:39 »
Min Daikin X25 "poffar" också, ca 5-6m rör.
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 (övre plan) & Mitsubishi KJ25 (källarplan)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!