0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lyfter denna tråd då jag har samma problem att köldbärarpumpen har glapp i hastighetsväljarvredet på min IVT Greenline HA11 installerad 2014. Är det ingen som har en beskrivning på hur man ska gå tillväga för att åtgärda/modifiera köldbärarpumpens hastighetsväljarvred? Känner inte alls för att lägga 10 000 kr på ett pumpbyte bara för att det är lite glapp i elektroniken.
Har du den som sidokåpan trycker in vredet hela tiden? I så fall, lossa 4 skruvar och vrid elmotordelen så vredet inte trycks in hela tiden. Håll motordelen tryckt mot pumphuset så som skruvarna gör under vridningen så du slipper lufta KB-systemet.
Tack för tipset. Ja det är den modellen men i mitt fall är pumpen inte i kontakt med isoleringen på sidokåpan, även ifall det är nära. Efter att jag upptäckt att KB-pumpen stoppat pga glapp i hastighetsväljarvredet, skiftade jag hastighet några gånger och därefter går pumpen när det påkallar men jag misstänker att det är tillfälligt och att problemet kommer återkomma med tiden. Tänkte därför åtgärda problemet mer permanent.Samtidigt blir jag lite sur när jag tänker på alla som inte kan felsöka sina värmepumpar själva där servicefirmorna kommer dit och säger att KB-pumpen är kass och byter den trots att det bara är lite glapp i hastighetsväljarvredet. KB-pumpen kostar ca 8500 kr idag och jag kan tänka mig att servicefirma tar betalt mellan 4000-6000 kr för två framkörningsavgifter, felsökning och byte! Snudd på bedrägeri.