Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Isolertjocklek rör värmevatten (LVVP)  (läst 817 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rokj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Isolertjocklek rör värmevatten (LVVP)
« skrivet: 27 januari 2021, 18:58:36 »
Tittade på tabellen i AMA VVS & Kyla 16, där det står att isolertjockleken i mineralull för värmevatten (primär och sekundärsida) för ett 20mm rör ska vara 60-40mm beroende på isoleringsnivå a,b eller c. Om jag tittat på rätt i tabellen, osäker på om det är "VS" eller "FV"?

Tittar man i IVT:s installationsmanual (som inte är uppdaterad på 6 år) för värmepumpen så anges endast "minst 19mm utomhus, 12mm inomhus".

Nu är tabellen för isolertjocklek borttagen ur AMA om jag förstått det rätt (har inte tillgång till den) men en branschstandard är på G, vilket inte hjälper just nu. Frågan är vad som är lämplig tjocklek på isoleringen runt värmevattenrören mellan inne- och utedelen? Och varför anger IVT en mkt lägre dimension än AMA vid tidpunkten som de skrev manualen? Det betyder ju att manualen stred mot AMA vid tillfället. Känns som att jag missar något...
Nu anger också IVT dock typ cellplastisolering som Armaflex, men de har väl ännu sämre värmeisoleringsförmåga? Jag hade kontakt med en person på Armaflex nyligen som dessutom sa att deras isolering främst är avsedd för kylbärande rör och för att förhindra kondens och att deras manualer inte var avsedda för värmerör! Han tyckte jag skulle kolla med tillverkaren...
Allt detta känns väldigt rörigt: AMA säger en sak (fast inte längre), IVT en annan (som är väldigt utdaterat), Armaflex säger emot sig själva när de säger att de inte avser varma rör. Vem fasen vet något egentligen?

Tar gärna emot allmänna åsikter och framförallt om någon är väldigt insatt i vad som kan anses vara branschstandard/norm i just detta?




Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolertjocklek rör värmevatten (LVVP)
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2021, 20:41:20 »
Bortse från rekommendationerna och isolera så mycket som det går att göra utan att det ser konstigt ut. Det lär betala sig i längden och dessutom ge lite extra marginal mot frysning om det är elavbrott.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!