Jag tycker det borde bli en vinst. Elen till kompressorn blir till värme, dessutom tas en del värme från frånluften. Det blir i alla fall bättre än att köra enbart elpatron. Räknar man med en halv luftomsättning per timme tas ca 400 W från frånluften om all frånluft passerar värmepumpen.
Det är bra med nya infallsvinklar, du har många fina! Det låter logiskt och jag håller med dig. - Vart skulle annars dessa 700 W ta vägen?
Om inte kompressorn är glödhet förstås. Men det värmer ju också rummet och frånluften.
Tänkte lite på så man inte skadar överhettar systemet och får syra i det syra med kompressorn på, kanske är liten risk. Vet inte.
Jag tror man kan ställa om driftläget i pumpen till att inte använda kompressorn...?
Det går, men tanktemperaturen höjs till 64 grader om jag minns rätt och värmeautomatiken upphör. Det blir en förlust jämfört med lossa kablarna och köra vidare med samma driftläge.
Inget större ingrepp, men det finns spänningsförande områden med avstängd vred. Stäng värmepumpens säkring innan, om du skulle vilja stänga av kompressorn.