0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ett tips är att söka på forumet för tom jag som inte har en F730 känner igen dina frågor från trådar jag läst i jagt på tips till min enkla F370.Om du börjar med att läsa en av de LÅSTA trådarna överst på sidan har du en god starthjälp för din F730.Sedan kan du använda GOOGLE eller SÖK motorn här på siten medans du väntar på något gurusvar
Hur brant kurvan blir beror på husets prestanda i förhållande till värmeavgivarnas dimensionering.Små radiatorer kräver varmare framledning för att ge samma effekt jämfört med större radiatorer.Golvvärme klarar sig med ännu lägre framledning men ändå avge samma effekt.Är huset slarvigt isolerat så krävs högre framledning för att kompensera.Så välj den framledning huset behöver, det är individuellt.Ser ut som du valde nyss kurva 9. Låt den vara så 48h och se vad du får för temperatur.Förskjutning ändrar du när innetemperaturen är felaktig runt 10 grader ute och vet att temperaturen är rätt vid kallaste dagarna. Eller vice versa.Så länge frånluftgivaren inte är felaktig så har du en dåligt isolerad frånluftsledning. Den är värd att kosta på lite bättre isolering.Är frånluften mer än 1 grad kallare än inomhustemperatur 150 cm över golvet långt från värmekälla så tycker jag det är dåligt isolerat.Alla fönsterventiler vidöppna är inte säkert det är optimala inställningen. Är det överdrivet dragit på vissa ställen så kan du överväga att strypa vissa ventiler. Men funkar det så låt det vara.Sätt säkringsstorlek på 20 A. Bara risk att det blir onödiga störningar i pumpdriften om det inte är rätt.
Var ventilationen igång när ni körde som elpanna? Undra om du har ett lägre delta i samband med elpannedrift? Då bli elementen "större". Men det funkar inte under värmepumpsdrift att ha lågt delta.Det känns väl lite stor skillnad det här.Kör vidare på Perras spår. Cirkulationspumpen med gamla elpannan stod säkert för högt och då blir även fördelningen mellan radiatorerna jämnare och kräver ingen injustering egentligen.Sjunker flödet så tar flödet hellre en genväg i de som flödar bäst och då blir radiatorerna "mindre" igen.Om du har en IR-termometer så kan du göra en tabell på papper där du mäter alla radiatorer. Vad för temperatur som kommer in och vad som går ut. Blanka ytor måste tejpas för att blanka ytor visar fel värde. Maskeringstejp funkar.Målet är att det ska bli jämn fördelning. Skillnaden mellan in och utgående temperatur är det du ska mäta. Mät flera gånger. Radiatorerna med avvikande liten skillnad kan du strypa under ett täcklock i radiatorkopplets nedkant. Då får du mer flöde i resten. Metodiskt arbete med mycket mellanväntan. Första yttre hälften av justerområdet brukar vara så gott som verkningslöst.
Fick du inget protokoll från ventilationsåteruppstarten? Normalt sett ska kunden få ett papper som visar uppmätt flöde för alla don, inkl summa flöde. Annars skulle du behöva få det gjort. Eller hyra mätare själv om de inte tycker det ingick.