Hejsan på er allihopa. Jag är helt ny på detta område och tänkte bara höra ifall någon kan säga om jag gör någorlunda rätt eller helt fel.
i somras blev det husköp med sambon och våran lilla son. Ett 1,5 plans hus(krypgrund) på ca 160 kvm boyta, en nibe F470 som förra ägaren satte in 2018 då deras gamla pump gick sönder. Gamla ägaren visste inte så mycket om den nya, utan hade bara låtit den köra på.
Ftx är installerat i huset, på bottenvåningen är det vattenburen golvärme med väggtermostat i kök,hall,vardagsrum och ett sovrum. Ingen rumsgivare finns inne, endast en utegivare.
På övervåningen är det bara ftx som finns, förutom el element som inte är inkopplade men som finns för säkerhets skull.
jag har försökt läst på en del på internet och börjat nu förstå mig på lite angående värmekurvor osv. men en del saker som t.ex köra med öppna termostater har jag inte riktigt fått in i skallen.
Jag har gjort en del ändringar i inställningen på pumpen, som jag anser vara bättre än förra ägarens.
Då jag tyckte det var lite kylig luft på övervåningen nu på hösten, och det blev som en vägg i trappan där varm luft från nedervåningen och kall luft från övervåningen krockade så såg jag att avluften och tilluften var båda på 65%. Jag har nu ändrat tilluften till 58% och tyckte det blev lite varmare och mindre blåsigt om kroppen när man sitter i soffan på övervåningen. satte upp en termometer som visar 19,5 grader på övervåningen vilket jag tycker är en perfekt temperatur för att sova i.(eldar jag i kaminen nere någon timme på dag/kvällen så blir det 22 grader där uppe i flera timmar.
i oktober när det blev lite kallare och jag inte förstod eller hade börjat läsa på något om pumpen så drog jag upp kurvförskutningen till 3, enda skillnaden jag märkte var att badrumsgolvet på nedervåningen blev riktigt varmt. Märkte också att tillsatsen gick in mycket.(visste inte ens att det fanns någon sån vid denna tidpunkt och fick lite panik)
Jag har i början av Januari ändrat ifrån temp +3 och värmekurva 5 till temp -3 och värmekurva 5 de senaste dagarna. Det är 20,8 grader på nedervåningen när det inte är någon rörelse där. blir 21,5 om man umgås där nere och eldar man lite så blir det snabbt 24 -25 grader varmt. inget att klaga på alltså angående innetempen.
Jag har även ändrat el tillsatsen till max 2 kwh och värme vid 0-grader ute
Nu till några frågor:
1:Borde jag låta el tillsatsen få mera effekt och hjälpa till tidigare med värmen? kan jag skada systemet ifall jag stryper ner tillsatsen för mycket? vad menas med omsätningstal?står på 400 nu.
2:Mina rumstermostater på nedervåningen öppnade jag helt när jag ändrade kurvförskutningen till -3, nu har dom lyst rött 3 dagar i sträck utan att ha slocknat. tolkar det som att dom vill ha mera värme då, och gissar på att värmepumpen får jobba hela tiden för att få termostaterna nöjda, blir lite nojig att det drar massor av ström om dom lyser rött dygnet runt?
3:Finns även 3 små symboler på sidan av termostaterna ( en sol, en klocka, en Måne) som jag kan välja som alternativ. vet någon vad som menas med dessa? händer ingenting när jag byter symbol förutom någon enstaka gång om jag valt månen, så har termostaten slocknat.
4: Verkar det som om att jag är på rätt väg med inställningarna? December elräkning låg på 1374 kwh, då hade vi även släktingar på besök hela julveckan och firade jul i huset. Själv tycker jag det inte låter något farligt, men är endå nyfiken på om någon kan säga att det är relativt bra eller dåligt.
Ber om ursäkt för det långa inlägget, hoppas dock att någon kanske orkar läsa igenom och kanske kan svara mig
Jag lägger även upp lite bilder på infon som värmepumpen visar på skärmen, samt en bild på mina väggtermostater.
Tacksam för svar!